Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Seurakuntaopisto vaihtoi nimensä STEP-koulutukseksi

 

STEP-koulutus tarjoaa ammatillista koulutusta vuosittain 3500 opiskelijalle eri puolilla Suomea.

Seurakuntaopisto on syyskuun alusta lähtien STEP-koulutus. Uusi nettisivusto avattiin osoitteessa step.fi.

”Meillä oli vahva tahtotila löytää osuva nimi, ja löysimme sen. STEP-koulutus on ytimekäs, dynaaminen, uudenaikainen ja kansainvälinen nimi, joka puhuttelee monenkirjavaa opiskelijajoukkoamme sekä työelämän asiakkaitamme. Yksinkertaisuudessaan nimi antaa mahdollisuuksia luoda arvopohjamme mukaista kertomusta kohti 2030-luvun koulutusmaailmaa”, sanoo STEP-koulutuksen rehtori, opetusneuvos Helena Ahonen.

Nimen alkukirjaimet nousevat STEP-koulutuksen ammatillisen koulutuksen keskeisistä toimialoista sosiaali-, terveys- ja muut palvelualat.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

”Koulutustarjontamme tarjoaa kaikenikäisille opiskelijoillemme askeleen, seuraavan stepin, jatkuvan oppimisen polulla”, rehtori Ahonen kertoo.

STEP-koulutuksen rehtori Helena Ahosen mukaan uusi nimi on nykyaikainen ja puhuttelee monenkirjavaa opiskelijajoukkoa.

Nimenmuutosprosessin valmistelu jatkui lähes kahden vuoden ajan. Nimenvaihdoksen onnistumiseksi toteutettiin kaikkiaan kolme kyselytutkimusta potentiaalisessa asiakaskunnassa.

Tarve nimenmuutokselle oli ilmeinen, kun enää noin 10 prosenttia oppilaitoksen koulutuksista on sellaisia, joissa voi kouluttautua tehtäviin seurakunnissa.

Tarve nimenmuutokselle oli ilmeinen, kun enää noin 10 prosenttia oppilaitoksen koulutuksista on sellaisia, joissa voi kouluttautua tehtäviin seurakunnissa. Työntekijäkyselyn mukaan 85 prosenttia oppilaitoksen työntekijöistä piti nimenvaihdosta tarpeellisena. Tukea nimenmuutokselle antoi myös viime vuosina toteutetut oppilaitosintegraatiot.

”Tämä on historiallinen päätös”, totesi hallituksen puheenjohtaja Mikael Pentikäinen, kun Kirkkopalvelut ry:n hallitus teki nimenvaihdoksesta päätöksen kokouksessaan 31.3.2021.

Seurakuntaopisto on perustettu vuonna 1945. Vuodesta 2013 alkaen sen ylläpitäjänä on toiminut Kirkkopalvelut ry. Seurakuntaopisto käynnisti Suomessa ensimmäisenä diakonien ja kirkon nuorisotyö- sekä lastenohjaajakoulutuksen, ja on koko historiansa ajan ollut edelläkävijä lapsi- ja nuorisotyön sekä sosiaalialan koulutuksissa.

STEP-koulutus tarjoaa ammatillista koulutusta vuosittain 3500 opiskelijalle useilla eri paikkakunnalla ympäri Suomea. Oppilaitos on kasvatus- ja ohjausalan suurin kouluttaja Suomessa.

Yksilölliselle ohjaukselle tarvetta

Niin nuoret toisen asteen koulutettavat kuin aikuisopiskelijatkin kaipaavat opintoihinsa yksilöllistä ohjausta ja osallistamista sekä tukea.

”Opiskelijoille ei toimi ylhäältä alas opettaminen. Opetustyö vaatii jatkuvaa ohjausta, osallistamista ja vuorovaikutusta. Yhtenä opiskelun keskeisenä osana vahvistamme opiskelijoidemme itsetuntoa. Korona-aikana iloitsemme siitä, että olemme palanneet lähiopetukseen”, kertoo STEP-koulutuksen erityisopettaja ja opinto-ohjaaja Pekka Uronen.

Oppilaitos on erikoistunut sosiaali- ja terveysalan sekä humanistisen ja kasvatusalan ammatilliseen koulutukseen.

Pekka Uronen toimii STEP-koulutuksen erityisopettajana ja opinto-ohjaajana.

”Opiskelijoilla on yhä enemmän vaikeuksia suorittaa perusopintoja. Yhteiset tutkinnonosat, kuten matematiikka, fysiikka ja äidinkieli, tuottavat erityisen paljon vaikeuksia.  Meille on tärkeää, että kaikki opiskelijamme oppivat tietyt perusasiat, eikä rimaa lasketa liian alas”, Uronen sanoo. Yhtenä pedagogisena ratkaisuna oppimisen haasteisiin käytetään tiimioppimista.

”Arvomme näkyvät aitona välittämisenä, rinnalla kulkemisena. Opiskelijat kohdataan yksilöinä. Jokaiselle tehdään yksilöllinen opintopolku ja sen toteutumisessa autetaan monessa kohdin. Ketään ei jätetä yksin”, rehtori Ahonen kertoo.

STEP-koulutuksessa opiskellaan ammattitutkintoja, ammatillista perus- ja täydennyskoulutusta, yleissivistävää ja valmentavaa koulutusta, työyhteisöjen kehittämispalveluja ja konsultointia sekä monipuolisia vapaa-ajan kursseja.

Oppilaitos on erikoistunut sosiaali- ja terveysalan sekä humanistisen ja kasvatusalan ammatilliseen koulutukseen. Useat opiskelijat valmistuvat ihmisläheisiin ammatteihin, kuten lähihoitajaksi, kokiksi, kampaajaksi, parturiksi tai lasten- tai nuoriso-ohjaajaksi.

Yli 18-vuotiaiden osuus koko ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärästä vuonna 2020 oli peräti 92 prosenttia. Yhä kasvava määrä opiskelijoista on alanvaihtajia. Tyypillinen nykyopiskelija on esimerkiksi 52-vuotias nainen, joka on tehnyt elämäntyönsä suurtalouskokkina, muttei voi enää jatkaa työssään irtisanomisen tai terveydellisten syiden takia.

”Jatkuvalla yksilöohjauksella löydämme hänelle sopivan yksilöllisen opintopolun, joka ei välttämättä vastaa hänen alkuperäistä koulutusajatustaan”, Uronen sanoo.

Työyhteisöjen koulutuskumppanina oppilaitoksessa tuotetaan yhä monipuolistuvia koulutuksia työelämän muutos- ja kehittämistarpeisiin.