Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Seurakuntien yhteinen toiminta katkolle raamattunäkemysten erilaisuuden vuoksi

 

Keski-Suomessa huomattiin raamatuntulkinnan erot seurakuntien välillä. Kuvituskuva: Shutterstock

Suhtautuminen homoseksuaalisuuteen nousi niin isoksi kysymykseksi, että Toivakan luterilainen seurakunta ja helluntaiseurakunta lopettivat yhteistyön lasten ja nuorten toiminnassa.

Toivakassa Keski-Suomessa evankelis-luterilainen seurakunta ja helluntaiseurakunta ovat toistaiseksi lopettaneet yhteistyön raamatuntulkinnallisista syistä. Asiasta kertoi sanomalehti Keskisuomalainen lauantaina 17. tammikuuta.

Seurakunnat ovat pitäneet yhdessä menestyksekkäästi esimerkiksi nuorisokahvilaa ja Kids’ Action Night -lastentapahtumia. Joulukuussa seurakunnat lähettivät yhteisen tiedotteen, jossa todettiin, että erilaisten raamattunäkemysten ja eettis-moraalisten käsitysten vuoksi seurakuntien yhteistyö on vaikeutunut.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

– Mielestämme kirkkoherra on antanut selkeän rohkaisevan viestin homosuhteiden puolesta ja pitänyt asiaa aktiivisesti esillä saarnoissaan ja sosiaalisessa mediassa, sanoo helluntaiseurakunnan pastori Miika Huotari.

– Kun asia tuli paikallisesti todeksi, jouduin ottamaan siihen kantaa julkisesti. Kommentoinnin tapaa ja tyyliä voi kritisoida, mutta se, että olisin yllyttänyt ihmisiä homosuhteisiin, on liian raju väite, kirkkoherra Panu Partanen vastaa.

Molemmat osapuolet korostavat, että kyse on laajemmasta asiasta kuin homoseksuaalisuudesta. Seurakunnissa katsotaan Raamattua hivenen eri näkökulmista.

– Katson asiaa myös eksegeettinä, raamatuntutkijana. Kristikunnassa on aina ollut erilaisia raamatuntulkintoja, ja kirjaimellinen raamatuntulkinta on yksi mahdollisuus. Täytyy muistaa, että helluntailainen tulkinta on vain reilun sadan vuoden ikäinen, sinällään siis aika myöhäinen, Partanen toteaa.

Miika Huotari kuvailee suhtautumistaan Raamattuun ”uskoksi, jossa nöyränä luotetaan siihen, että Jumalan sana on totta”.

– Jos Raamattu ei ole kokonaisuudessaan Pyhän Hengen inspiroima, mitä uskosta jää jäljelle? Huotari kysyy.

Helluntaiseurakunta lähetti yhteistyön keskeyttämisestä ja siihen johtaneista syistä kirjelmän Lapuan hiippakunnan piispalle, ja Partanen antoi toiminnastaan kirjallisen selvityksen. Hän on myös keskustellut asiasta piispan kanssa, eikä asia johda jatkotoimiin.

Toiminta jatkuu

Toivakan helluntaiseurakunta aikoo jatkaa lasten ja nuorten toiminnan järjestämistä yksin. Myös luterilaisessa seurakunnassa jatkosta on keskusteltu.

– Meillä on paljon hyvää olemassa olevaa toimintaa, ja seurakuntien yhteistoiminta on ollut extraa. Nuorisokahvila on helluntaiseurakunnan perustama, olimme siinä toki mukana. Olen iloinen, että nuoremme ovat edelleen käyneet kahvilassa välirikosta huolimatta, Panu Partanen sanoo.

Yhteisessä tiedotteessa seurakunnat toteavat olevansa ”hämmentyneitä ja haavoittuneita” yhteistyön keskeytymisestä. Keskusteluyhteys seurakuntien välillä ei ole kuitenkaan katkennut, ja ne tulevat ”jatkamaan rakentavaa keskustelua myös jatkossa”.

 

Lue uutinen kokonaisuudessaan Ristin Voiton numerosta 5/2015.