Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Sini Mikkola esittelee kirjassaan Lutherin sukupuolikäsityksiä: ”Jumala itse iloitsi naisesta mitä erinomaisimpana työnään”

 

Sini Mikkola kirjoitti kirjan Lutherin lähipiirin naisista. Kuva: Uzi Varon

Syksyn uutuuskirja Rakkaat sisaret, riehaantuneet rouvat kertoo uskonpuhdistaja Martin Lutherin vivahteikkaasta suhteesta naisiin.

Sini Mikkola on Itä-Suomen yliopistossa kirkkohistorian yliopistonlehtori, joka teki aikanaan väitöskirjansa Martin Lutherin ihmiskäsityksestä.

– Kun pidin tästä aiheesta luentoja, minulta kyseltiin, oliko Luther sovinisti vai peräti feministi.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

Nämä ajatustenvaihdot herättivät Mikkolassa kipinän Lutherin naisista kertovaan kirjaan, joka näki päivänvalon tänä syksynä Kirjapajan kustantamana.

Mikkola tähdentää, että Lutheria ymmärtääkseen on hypättävä 1500-luvulle, joka oli monessa mielessä erilainen nykyaikaan verrattuna.

– Luther oli usein hyvinkin selväpuheinen ja suora siinä, millainen hänen mielestään oli mies- tai naiskeho, mitkä olivat sopivia olemisen tapoja naisille ja miehille ja mikä oli paheksuttavaa.

Vuonna 1531 Martin Luther luonnehti miehen ja naisen eroja näin:

Miehillä on laaja rintakehä ja kapeat lanteet; tämän vuoksi he ovat älykkäitä. Naisilla taas on kapea rintakehä ja leveät lanteet. Heidän tulee pysyä kotona. Tämä käy ilmi siitä, millaisiksi heidät on luotu. Heillä on leveä takapuoli, jotta he istuisivat hiljaa.

– Monet Lutherin lausunnoista ovat omiaan pörhistämään vähemmänkin vannoutuneen naisasiaihmisen niskakarvoja, Mikkola myöntää.

Toisaalta Martin Lutherin arvostus naisia kohtaan tulee ilmi monista hänen kirjoituksistaan, erityisesti kirjeenvaihdosta:

– Nainen oli Lutherille yhtä arvokas Jumalan luomus kuin mies, vaikkakin maanpäällisen elämän hierarkioissa miestä alempana.

Luther myös tituleerasi Dorothea Jörgeriä parhaaksi ystäväkseen.

– Jörger oli tiiviissä kirjeenvaihdossa Lutherin kanssa ja innokas evankelisen uskon levittäjä Itävallassa. Jörgerin ja Lutherin ilmeisen runsaasta kirjeenvaihdosta on säilynyt kolmetoista Lutherin kirjoittamaa kirjettä.

– Se on merkittävä kappalemäärä, sillä Lutherin ja hänen vaimonsa, Katharina von Boran, kirjeenvaihdosta on säilynyt vain kahdeksan kirjettä enemmän.

Rakkaat sisaret, riehaantuneet rouvat –kirjassaan Sini Mikkola kertoo myös siitä, miten Luther suri kahden tyttärensä kuolemaa, mikä riehaannutti Ursula Rothin ja miksi Rosina von Truchsess oli Lutherin mielestä häpeämätön valehtelija, joka olisi joutanut heittämään henkensä.

– Lutherin suhde naisiin oli moniulotteinen ja tilanteen mukaan muuttuva. Joskus hän leimasi naiset aivottomiksi villieläimiksi, mutta toisaalta hän totesi naisten saarnaavan yhtä hyvin kuin miesten.

Lähellä olevia naisia Luther usein arvosti ja piti työtovereinaan.

– Lutherissa oli siis monia puolia. Hän ei pitänyt naisia joka suhteessa miesten veroisina, mutta toisaalta hän arvosti joitain naisia miehiä enemmän, Mikkola summaa.

lähde: Itä-Suomen yliopiston Saima-lehti 3/2019