Ihmisiä ja ilmiöitä: Oscar-palkittu näyttelijä Denzel Washington kastettiin – sai myös pappisluvan

Sirkku Hoikkala: Raamatun tulkitseminen vaatii omien tietojen kyseenalaistamista

 

Sirkku Hoikkala tutki gradussaan Paavalin opetusta 1. Timoteuskirjeen toisessa luvussa. Kuva: Heikki Salmela

Näinä kesäisinä päivinä monet saavat päätökseen myös opintonsa Raamatun parissa esimerkiksi kansanopistoissa.

Sirkku Hoikkala valmistui teologian maisteriksi saatuaan valmiiksi Master of Theology in Ministerial Studies -tutkinnon helluntaiherätyksen Iso Kirja -opistossa. Opintojensa aikana Hoikkala menetti sydämensä eksegetiikalle eli Raamatun selittämiselle.

Sirkku Hoikkala päätyi Iso Kirja -opiston pulpettiin löytääkseen välineitä Raamatun opettamiseen. Opistolla avautui erikoistumisvaihtoehto, joka tuntui heti omalta – Raamatun tulkinta seurakunnassa.

– Yksinkertaisesti rakastuin eksegetiikkaan. Mikään ei ole samanlaista kuin se, sillä se on tarkkaa työtä, joka vaatii kielitaitoa ja pitkää pinnaa, Sirkku Hoikkala sanoo.

IK-opisto neliöb. 6.-19.1.

Hoikkala kirjoitti opintojensa päätteeksi Ison Kirjan ensimmäisen täyseksegeettisen pro gradu -työn.

”Terveen uskon perusta Raamatussa”

Eksegeesi on Hoikkalan sanoin prosessi, jossa etsitään niin alkukielen kuin aikalaiskulttuurin tuntemuksenkin perusteella kirjoittajan tarkoittaman alkuperäisen viestin ydintä ja pyritään sulkemaan pois aiemmin tehtyjä vääriä väittämiä. Hänen mielestään Jumalan sanan olennaisimmat viestit rapistuvat herkästi meidän vajavaisten ihmisten käsissä ja muuttuvat erilaisiksi lakihenkisiksi traditioiksi. Uusi testamentti sisältää vakavaa taistelua vääristyneen sanoman oikaisemiseksi.

– Meistä ihmisistä on niin mukavaa esiintyä Jumalan tahdon asiantuntijoina, ja juuri siinä teemmekin usein virheitä. Siksi eksegeettinen työ ei saa päättyä.

– Se tieto ja näkemys, joka minulla Raamatusta on, ei välttämättä olekaan oikea. Ja jos haluan olla uskollinen Jumalan sanalle enkä omille näkemyksilleni, minun on ymmärrettävä katsoa omia tietojani epäilevin silmin, Hoikkala haastaa.

Terveen uskon perusta ei voi olla missään muussa kuin Raamatussa, eikä sitä oikein voi tietää, ellei sitä tutki ja opiskele, Hoikkala muistuttaa.

”Jeesuksen sanoman radikaalius puhuttelee”

Hoikkalan mukaan ihmisten Raamatun lukemiseen ja tulkintaan liittyy aina jonkinlaista haparointia – luetaan Raamattua sitten suomeksi tai alkukielellä. Opillisia linjoja miettiessä on kuitenkin syytä mennä alkukieleen asti, jotta voisi välttyä virheellisiltä tulkinnoilta. Pieniä nyanssivirheitä tosin tulee helposti.

Hoikkala viittaa esimerkiksi Jeesuksen vertauksiin, joista monet on ymmärrettävä aikansa kulttuuritaustaa vasten ja nähtävä nimenomaan juutalaisten ravisteluna liiton laiminlyönneistä.

– Itseäni on puhutellut tosi vakavasti Jeesuksen sanoman radikaaliuden tajuaminen, Hoikkala toteaa.

Raamatun opiskelu ei ole antanut Sirkku Hoikkalalle pelkästään työkaluja hengelliseen työhön vaan se on tehnyt hänessä kokonaisvaltaisen muutoksen.

– Suurin muutos, mikä minussa opiskelun myötä on tapahtunut, on se, että kaikkitietävästä, innokkaasta opettajasta on tulossa tiedoiltaan vajavainen, toisia kuunteleva ja innokas opettaja, ja oppilas itsekin, Sirkku Hoikkala sanoo.

Tanja Katajisto