Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Sisäisen paranemisen ytimessä Jumala

 

Psykologian professori Nivcolene Joubert on opinnoistaan lähtien halunnut yhdistää kristillisyyden psykologiaan. Kuva: Elina Rautio

Psykologian professori Nicolene Joubertista piti tulla sosiaalityöntekijä tai pappi. Kumpaakaan ammattinimikettä hän ei saanut, mutta hänestä tuli auttamistyön ja kristinuskon yhdistämisen asiantuntija.

Eteläafrikkalaisen psykologian professorin Nicolene Joubertin erikoisalaa ovat traumaterapia ja hengellisten interventioiden eli väliintulojen soveltaminen terapiaprosessissa. Hengellisellä interventiolla Joubert tarkoittaa Jumalan läsnäolon kutsumista terapiatilanteeseen esimerkiksi rukouksen kautta.

Halu yhdistää hengellisyys psykologin työhön heräsi Joubertilla jo opiskeluaikana.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

– Kun aloitin psykologian opinnot, huomasin, että tiedemaailmassa uskonto ja kristillisyys nähtiin primitiivisinä, ja siksi niitä ei haluttu huomioida terapiatyössä. En halunnut jättää pois näin tärkeää osaa ihmisyydestä, joten aloin pohtia tieteellisen tiedon ja kristinuskon yhdistämisen mahdollisuuksia, Joubert kertoo.

Sekulaarissa psykologikoulutuksessa ihmisen paranemisprosessi ja ihanteellinen toimintakyky nähdään usein eri tavalla kuin kristinuskossa, etenkin, kun tarkastellaan taustalla vaikuttavia perusoletuksia. Esimerkiksi Freudin määritelmä optimaalisesta toimintakyvystä on tila, jossa ihminen pystyy täyttämään tarpeensa kokien mahdollisimman vähän stressiä.

– Kristittyinä meidän on katsottava näitä psykologisia määritelmiä kriittisesti ja käsitteellistettävä parantuminen Jumalan näkökulmasta. Raamatullisen parantumisen ydinolemus on ihmisen kokonaisvaltainen eheys ja rauha itsensä kanssa, mutta myös Jumalan, toisten ihmisten ja maailman kanssa. Jumala on aina kiinnostunut iankaikkisuusnäkökulmasta ja hengellisestä kasvustamme. Suurin ero psykologiseen näkemykseen on kuitenkin se, että kristillisessä terapiassa parantumisen ytimessä on Jumala.

Kun Joubert 1980-luvun puolessavälissä kiinnostui psykologian ja kristillisten periaatteiden yhdistämisestä, Etelä-Afrikasta ei löytynyt ketään asiaan perehtynyttä.

– Lähdin tekemään aiheesta omaa tutkimusta. Tein väitöskirjan terapiaohjelmasta, johon oli yhdistetty raamatullisia periaatteita. Ohjelman vaikutukset ilmenivät muiden muassa siten, että osallistujien stressitaso laski ja perhesuhteet paranivat.

Vuonna 2000 Joubert perusti Etelä-Afrikan ensimmäisen korkeakoulun, jossa voi opiskella psykologiaa kristillisen ihmiskäsityksen pohjalta. Institute of Christian Psychology on yhä niitä harvoja yliopistotasoisia oppilaitoksia maailmassa, joissa voi suorittaa psykologian kandidaatin tutkinnon kristillinen ihmiskäsitys huomioiden. Tutkinto antaa Joubertin kotimaassa pätevyyden toimia psykologisessa auttamistyössä.

– Kun perustin korkeakoulun, huomasin, että ihmiset yliopistoissa olivat yksilöinä hyvin avoimia, vaikka yliopiston virallinen näkemys oli kriittinen. Nykyään vastustusta on enemmän ja ihmiset ovat epäluuloisia kristillisen näkemyksen esille tuomisesta, professori arvioi.

Kutsumus ei ole kuitenkaan horjunut. Jeesuksen ristintyön merkitys ja sen kautta saatava parantuminen ovat Joubertin ydinsanoma. Hänellä on takanaan yli 30 vuotta terapiatyötä ja professuuri Die Afrikaanse Protestentse Akademiessa.

Joubert oli pääpuhujana tammi-helmikuun vaihteessa Tampereella järjestetyssä Suomen ACC ry:n koulutus- ja konferenssitapahtumassa, jossa käsiteltiin psykologisen tiedon ja kristillisen uskon vuorovaikutusta.

Elina Rautio

Lue Nicolene Joubertin koko haastattelu Ristin Voiton numerosta 12/2014.