Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Sleyn lähetysjohtaja Ville Auvinen: ”Supolla ei ole kiinnostusta pappisvihkimystämme kohtaan”

 

Lähetysjohtaja Ville Auvinen vastaa Seurakuntalaisen blogissaan piispa Mari Leppäsen lähetysjärjetölle osoittamaan kysymykseen.

Sleyn lähetysjohtaja Ville Auvinen kirjoittaa blogissaan Suojelupoliisin ilmoittaneen hänelle, ettei se ole kiinnostunut Inkerin kirkon pappisvihkimyksistä. Piispa Mari Leppänen arvioi viime viikolla Inkerin tapahtumien kiinnostavan Supoa.

”Olin yhteydessä Supoon, ja minulle kerrottiin, ettei heillä ole mitään erityistä kiinnostusta pappisvihkimystämme kohtaan”, kirjoittaa Auvinen tuoreessa Seurakuntalainen.fi:n blogikirjoituksessa.

Radio Dein Piispan kyselytunnilla Lännen Median toimittaja Minna Akimo kysyi piispa Mari Leppäseltä Inkerin kirkon pappisvihkimyksistä ja niiden vaikutuksista kirkon ja lähetysjärjestöjen suhteisiin. Vastauksessaan Leppänen esitti Supon eli Suojelupoliisin kiinnittäneen huomiota suomalaisteologien pappisvihkimyksiin venäläisen vähemmistökirkon järjestämässä seremoniassa.

Karas-Sana neliöb. 18.-24.11.

”Kyllähän se selvästi jollakin tavalla on Venäjän narraation vahvistamista. Kun puhutaan informaatiovaikuttamisesta, kukaan meistä ei ehkä voi asettua sen yläpuolelle tai ajatella, että me olemme siitä vapaita”, Leppänen varoitteli.

Auvinen kirjoittaa blogissaan, että Suojelupoliisi on lausunut näkemyksensä Inkerin kirkkoon liittyviin tapahtumiin ainoastaan yleisellä tasolla, kun Lännen median toimittaja on asiasta syyskuussa Supolta erikseen kysynyt.

”Jos minä lähettäisin Supolle kysymyksen, voiko kirkkojen avaaminen samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle toimia Venäjän informaatiovaikuttamisen välineenä, uskon, että he voisivat vastata siihenkin myöntävästi.”

”Lännen Median kysymykseen he olivat yleisesti todenneet, että ordinaation kaltaisia vierailuja toki voidaan käyttää informaatiovaikuttamisen välineenä. Mutta jos minä lähettäisin Supolle kysymyksen, voiko kirkkojen avaaminen samaa sukupuolta olevien parien vihkimiselle toimia Venäjän informaatiovaikuttamisen välineenä, uskon, että he voisivat vastata siihenkin myöntävästi”, Auvinen arvioi.

Supo vastasi Lännen Medialle Inkerin kirkon vihkimyksiin ja suomalaisteologien virailuihin Venäjällä näin:

Venäjä pyrkii informaatiovaikuttamisellaan vahvistamaan narratiiviaan perinteisten arvojen puolustajana. Venäjän informaatiokampanjoiden kohteena on ulkomailla asuvien venäläisten ohella myös Venäjän sisäinen yleisö, ja siksi tällaisia vierailuja länsimaista voidaan käyttää informaatiovaikuttamisen välineenä Venäjän kotimaiselle yleisölle.

Blogikirjoituksessaan lähetysjohtaja Auvinen vastaa Mari Leppäsen Piispan kyselytunnilla järjestölle esittämään kysymykseen, onko Sley ensisijaisesti Suomen kirkon vai Inkerin kirkon järjestö.

”Sley on ollut Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö niin kauan kuin kyseinen järjestelmä on ollut olemassa”, Auvinen kuittaa.

”Sley – kuten muutkin kirkon lähetysjärjestöt – on solminut kirkon kanssa perussopimuksen, joka päivitettiin viime keväänä. Inkerin kirkon kanssa Sleyllä on yhteistyösopimus kuten muidenkin kumppanikirkkojensa kanssa”, lähetysjohtaja perustelee.

Lue Ville Auvisen blogikirjoitus kokonaisuudessaan täältä.

 
Dei, Nina Åström, artikkeliban 17.10.- (2/2)