Verovälttelyn vastaisesta #430-kampanjasta on käyty kiivasta keskustelua parin viime viikon aikana. Erityisesti Suomen Lähetysseuran mukanaoloa kampanjassa on ihmetelty.
#430-kampanjan verkkosivuilla kerrotaan kampanjan vaativan päättäjiltä ripeitä toimia verovälttelyn kitkemiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti. Finnwatchin kampanjassa on mukana useita ammattiliittoja ja kansalaisjärjestöjä.
Suomen Lähetysseura on yksi kampanjaan osallistuvista järjestöistä. Evankelisluterilaisen kirkon lähetysjärjestön mukanaoloa on kummeksunut muun muassa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. ”Miksi kansankirkkomme on mukana kampanjassa, jossa syyllistetään perusteetta rehellisiä ja lainkuuliaisia suomalaisia veronvälttelystä? Miksi kirkko haluaa kiristää yritysten ja yrittäjien sekä suomalaiseen työhön ja hyvinvointiin investoivien verotusta?” Romakkaniemi ihmettelee Keskuskauppakamarin verkkosivuilla.
Vielä kärkevämmin Romakkaniemi sanoitti näkemyksiään Twitterissä 16.5. ”Älkää hyvät ihmiset lahjoittako lähetysseuralle mitään näihin poliittisiin kampanjoihin!” Romakkaniemen mukaan 430 miljoonaa -hankkeen ohjelma on kuin suoraan SDP:n ohjelmasta.
Keskuskauppakamari paheksuu sitä, että veronsa lainmukaisesti ja huolella maksavat yritykset ja yrittäjät leimataan syyttä verovälttelijöiksi.
Suomen Lähetysseuran hallituksen puheenjohtaja ja Helsingin piispa Teemu Laajasalo twiittasi 16.5., ettei tunne Lähetysseuran kampanjaa. Laajasalo totesi myös, että Lähetysseuran tarkoitus on julistaa evankeliumia ja toteuttaa lähimmäisenrakkautta. Järjestön tarkoitus ei ole Laajasalon mukaan osallistua politiikkaan. Hän lupaa, että asiasta keskustellaan seuraavassa hallituksen kokouksessa.
Sosiaalisessa mediassa on käyty kiivasta keskustelua #430-kampanjasta. Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson toteaakin Talouselämä-lehden verkkosivuilla 23.5. ”On ollut tähän asti hyvin aktiivinen sosiaalisen median keskustelu. On tullut hyvin paljon erilaista palautetta, kriittistä ja positiivista. Viikko on ollut hyvin kiihkeä.”
Keskuskauppakamari toimitti Suomen Lähetysseuran hallitukselle lausunnon, jossa se selvittää 430 miljonaa -hankkeen poliittisia taustoja ja tavoitteita. Lausunnon mukaan Keskuskauppakamari ja suomalaiset yritykset kannattavat kansainvälistä verovälttelyä estävää kansainvälistä työtä ja kansainvälisiä sopimuksia.
”’Lopetetaan verovälttely’ – kampanjan 430 miljoonan euron verotulojen lisäykset on kuitenkin laskettu suomalaisten yritysten ja yrittäjien verojen rajusta kiristämisestä, johon ei liity verovälttelyä”, lausunnossa sanotaan.
Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson ottaa blogissaan kantaa Suomen Lähetysseuran osallistumiseen kampanjaan. Steffanssonin mukaan Lähetysseuran kannalta ”oleellinen viesti on, että kehitysmaat kärsivät kaikkein eniten verovälttelystä, ja siksi vero-oikeudenmukaisuuden tulee olla keskeinen osa kehityspolitiikkaa. Tärkeää on, että kansainvälisesti verovälttelyä ja veronkiertoa ehkäistään myös panostamalla kehittyvien maiden veronkantokyvyn vahvistamiseen.”
Steffansson kertoo blogissaan, että Lähetysseuran osallistumisesta kampanjaan on tullut paljon palautetta, niin myönteistä kuin kriittistäkin.
”Olemme vilpittömästi pahoillamme, että osallistumisemme kampanjaan on koettu leimaavaksi”, Rolf Steffansson kirjoittaa.
Suomen World Vision oli myös aikaisemmin mukana kampanjassa, mutta päätti vetäytyä siitä. Järjestö twiittasi 24.5. ”Vetäydymme 430-kampanjasta pystyäksemme keskittymään ydintyöhömme. Repiväksi kääntynyt keskustelu kampanjan ympärillä vie liikaa voimavaroja globaalissa tilanteessa ,jossa maailman haavoittuvimmat lapset tarvitsevat juuri nyt kaiken huomion ja avun.” Twiittiä kommentoitiin ahkerasti. Osa ihmisistä kiitti Suomen World Visionin ratkaisua ja osa paheksui taipumista painostuksen edessä.