Aiemmin Neitsyt Mariasta on tehty nimikko-oratorio ranskaksi – vuonna 1880.
Maria-oratorio on ensimmäinen suuri kirkkodraama kanttori Janne Salmenkankaalle sekä libreton tekijälle, käsikirjoittaja-toimittaja Elisa af Hällströmille.
Sen kantaesitys on Tampereella Pispalan kirkossa Marian ilmestyspäivän aattona lauantaina 21. maaliskuuta.
Estradille astuvat tuolloin Harjun Kamarikuoro, Tampereen akateeminen sinfoniaorkesteri TASO, solistit ja urkuri.
Esityksen johtaa Heikki Liimola.
Elisa af Hällströmin mukaan tekijöiden tavoite on ollut sanoittaa tunnetun – kaunista ja kovaa näkevän – äidin tuntemuksia ja ajatuksia.
– Teoksessa on vahva naisnäkökulma, joka on kirkkodraamoissa harvinainen.
Kaikkiaan 70 minuuttia kestävässä oratoriossa on 18 kohtausta.
– Pyysin professori Outi Lehtipuuta kommentoimaan librettoa. Onneksi hänellä ei ollut suuremmin sisällöstä huomautettavaa.
– Häneen tekivät vaikutuksen Marian saama rohkaisu Elisabetilta sekä kohtaus Jeesuksen syntymän hetkestä, muistelee af Hällström.
Musiikkityyliltään oratorio istuu nykyaikaan, vaikka siinä onkin yhtymäkohtia impressionismiin ja jälkiromantiikkaan.
Osittain säveltäjän innoittajana on ollut Pispalan kirkon triptyykissä oleva Annukka Laineen maalaama Maria-kuva Immanuel – Jumala on kanssamme.
Solistirooleissa kuullaan Harjun Kanttorikvarettia. Marian roolin laulaa sopraano Sanna Ketola. Muut solistit ovat altto Tarja Laitinen (Elisabet), bassobaritoni Janne Salmenkangas (Jeesus) ja baritoni Lasse Kautto (Joosef) sekä Tampereen ortodoksisen seurakunnan kanttori, tenori Heikki Hattunen (Gabriel).
Pispalan barokkiurkuja soittaa Harjun kanttori Elina Peura.
Uudistetussa Pispalan kirkossa kokeillaan Maria-oratorion tallennuksessa monikameratekniikkaa. Valosuunnittelun tekee Tredusta kaksi media-alan opiskelijaa.