Parhaillaan rakennetaan Suomessa linja-autoja, joista tulee liikkuvia sairaaloita eli mobiilihospitaaleja Ukrainaan. Kolmen toimijan aktiivisella yhteistyöllä hyvin varustellut ajoneuvot auttavat pian siellä, missä hätä on todellinen.
Leevi Ahopelto vastasi keskiviikkona 25.1.2023 Radio Dein Herätyksen aamusoittoon siellä, missä on tilanne päällä. Tällä kertaa tilanne tarkoitti sitä, että kolme suomalaista toimijaa eli Samaria-lähetys, Hämeen Mokia ja Ahopellon oma E-Compass rakentavat ja varustavat suomalaisista linja-autoista liikkuvia sairaaloita Ukrainaan.
– Työ on jo alkanut ja tavoite on mennä lähelle heitä, jotka Ukrainassa ovat menettäneet paljon. Pyörien päällä voidaan mennä sinne, missä on kriisi pahimmillaan, Ahopelto sanoo.
Pyynnöt sairaaloille ovat tulleet Ukrainasta. Ahopellon mukaan on huomattu, että sodassa venäläiset ovat päättäneet tuhota sitä, millä voidaan häiritä siviiliväestöä paljon. Siksi maahan tarvitaan yksiköitä, joilla hoitoa voidaan siirtää turvallisemmille alueille.
– Teemme sairaalan pyörien päälle, eli linja-auton pohjalle rakennetaan liikkuvia yksiköitä. Kyseessä on isompi linja-auto, jonka sisustaan rakennetaan ensihoitoon ja leikkaukseen tarvittavaa tilaa. Nyt on ensimmäiset alustat katsastettu ja lähetetty varusteluun. Meillä on tässä tällainen hieno työ ja tavoite – ja kun uskomme, että se on Herrasta, niin se vielä toteutuu loppuun saakka.
Ensimmäinen auto on synnytyssairaala
Ahopelto kertoo, että tavoitteena on tehdä useita autoja. – Me suomalaiset ymmärrämme auttaa silloin, kun hätä on. Se on meillä veren perintönä.
Hankkeessa on mukana kolme toimijaa. Samaria-lähetys [https://www.samaria.fi/ukraina] on tehnyt jo pitkään Ukrainassa operatiivista työtä. Yhdistyksellä on ollut yhteistyötä paikallisten sairaaloiden kanssa, ja sitä kautta on avuntarve kiirinyt Suomeen. Samaria myös toimii siltana Ukrainaan.
Pyörien päällä voidaan mennä sinne, missä on kriisi pahimmillaan.
– Sitten on Hämeen Mokia [https://www.mokia.fi] Hauholla. Heinosen Jounin sairaala-apu pystyy hankkimaan kalustoa ja heillä on osaamista. He ovat auttaneet jo kauan kolmansissa maissa niitä, joilla on hätä. Kolmantena on E-Compass [https://www.e-compass.fi], joka on minun järjestöni. Tässä on runko, jonka ympärille rakentuu mittava määrä vapaaehtoisia, Ahopelto kertoo.
Ensimmäisen auton tekniset katsastukset lähtivät liikkeelle ennen tammikuun puoltaväliä. Seuraavaksi on ollut vuorossa varustelu, huoltotoimenpiteet ja sisustan rakentaminen niin, että autoista tulee samankaltaisia keskenään.
– Ne täytyy vielä varustaa suojaavilla risteillä, että nähdään, että tämä auto on sellainen, johon ei saisi osua. Sitten auto siirretään Ukrainaan. Parhaimmillaankin puhutaan noin kuukauden aikajanasta.
Kyseessä on isompi linja-auto, jonka sisustaan rakennetaan ensihoitoon ja leikkaukseen tarvittavaa tilaa. Nyt on ensimmäiset alustat katsastettu ja lähetetty varusteluun.
Ryhmän tavoitteena on, että helmikuun aikana ensimmäinen auto on jo Ukrainassa.
– Ensimmäisestä tulee synnytyssairaalan toimiva yksikkö, johon tulee keskoskaappi ja lämpökaappi. Toinen auto, jota jo valmistellaan, on hammaslääkäriosasto. Se on hiukan pienempi yksikkö eli pienempi linja-auto.
Kun linja-autoja varustellaan sairaalayksiköksi, se ei ole ihan halpaa. Mitä kaikki tuo maksaa?
– Se on hyvinkin laaja kysymys. Jos mennään autojen arvoon, ne on kovia juttuja. Meillä on kuitenkin verkosto, josta kalustoa pystytään järkevällä tavalla hankkimaan. Joillakin kymmenillä tuhansilla me jo pystymme viemään ajoneuvon perille.