Pääkaupunkiseudun Mahdollisuus muutokseen -missiossa ei ole totuttuja suurkokouksia. Missio on tukitoimi, jonka suojissa seurakunnat tekevät perustehtäväänsä – kohtaavat ihmisiä.
Torstaina alkava Mahdollisuus muutokseen -mediamissio on saanut toimitilansa Helsingin Kalevankadulla sijaitsevasta, Filadelfiaseurakunnan omistamasta huoneistosta.
– Tää on upea. Tässä voisi asua. Puuttuu vaan keittiö ja suihkutilat, parin tuhannen vapaaehtoistyöntekijän työtä koordinoiva apulaisprojektipäällikkö Henna Saarinen ihailee pittoreskisti kulunutta, suurilla kaakeliuuneilla varustettua kivitalohuoneistoa.
Tavarat ovat vielä sekaisin. Jääkaappi seisoo väärässä paikassa.
– Puheluhuoneeseen täytyy vielä saada lisää eristystä. Täällä kaikuu liikaa, projektipäällikkö Mika Jantunen suunnittelee.
Keskukseen odotetaan puheluita ja tekstiviestejä ihmisiltä, jotka haluavat ilmaisen Elämäsi muutos -kirjan ja DVD:n. Kampanjaorganisaatio ei järjestä hengellisiä yleisötilaisuuksia – niistä vastaavat noin 70 kampanjaan osallistuvaa seurakuntaa, joista lähes kaikki ovat vapaiden suuntien seurakuntia. Luterilaisia tahoja on muutama.
Neuvotteluhuoneen suuressa seinätaulussa on listattu kampanja-ajan päivien medianäkyvyys. Listalla on lehtiä sekä tv- ja radiokanavia. Puhelimeen vastaavat vapaaehtoiset tarkistavat vuoronsa aluksi, missä medioissa kyseisenä päivänä on kampanjan mainontaa.
– Muissa missioissa puhelupiikki on tullut alussa ja erilaisten paikalliskampanjoiden kuten mainosjakeluiden jälkeen, missiosta vastaava IRR-TV:n kansainvälisten missioiden apulaisjohtaja Ari Talja kertoo.
Tuhansia mainoksia
Kampanjan alussa seurataan puheluiden määrää eri vuorokaudenaikoina.
– Pystymme nopeasti vaikuttamaan miehityksen määrään. Ei täällä kannata turhaan istuttaa ihmisiä silloin, kun puheluita ei tule, Ari Talja sanoo.
Kampanjaa koordinoivassa IRR-TV:ssä on tehty viimeiset viikot pitkää päivää. Jokainen mainostyyppi tarvitsee oman tuotantonsa.
Mainoksia on tuhansia. 1836 lampputolppaa, 39 abribus-mainosta kantakaupungin alueella, suuria big light -mainoksia sisääntuloteiden varsilla, 65 sillankaidemainosta, 60 bussin takaseinän peittävää mainosta, 9750 selkänojatarraa linja-autojen istuimiin, 550 tabloid-ilmoitusta busseihin ja raitiovaunuihin.
– Viimeisin haaste oli ruotsinkielisen mainonnan tekeminen. Ne ja englanninkieliset tekstit tulevat bussien ikkunateippauksiin, Ari Talja sanoo.
Kenties eniten huomiota tulee herättämään huikea 230 neliömetrin katumainos, joka on kiinnitetty rakennustelineisiin Mikonkadulla.
Heti on päästävä liikkeelle
Puhelinlinjoille odotetaan soittavan ilta- ja yöaikaan itsetuhoisia ihmisiä.
– Olisi hyvä saada keskukseen hälytysvalmiuteen kokeneita henkilöitä, jotka voivat lähteä saman tien liikkeelle, mikäli soittaja kertoo olevansa tappamassa itsensä. Tästäkin on kokemusta muista missioista.
Puhelinkeskuksen koulutuksessa käytiin läpi erilaisia tilanteita. Vastaan voi tulla kaikenlaista.
– Soittaja voi olla henkilö, joka hakee jotain syytä käydäkseen kam-panjaa vastaan. Sitten on näitä miehiä, jotka haluavat jutella jonkun tietyn naisen kanssa, Talja kuvailee.
– Nämä tulee ottaa huomioon samalla kun tiedostamme, että ylivoimaisesti suurin osa soittaa siksi, että he haluavat kampanjakirjan.
Aikakauslehdet ovat olleet kiinnostuneita kampanjan kasvoiksi nousevista henkilöistä.
– Toiset haluavat taviksia, toiset julkkiksia. Jukka Tolosta kysellään paljon, Ari Talja kertoo viitaten kampanjan ykköskasvoon.