Uutiset: Sley vastaa Ylen kritiikkiin: ”Työmme Inkerin kirkossa noudattaa piispainkokouksen linjauksia” Ihmisiä ja ilmiöitä: Severi Laakso: pappi ja muusikko samassa paketissa

Taidefilosofi Liisa Väisänen: ”Järkyttävää, että McDonaldsin merkki on tunnetumpi kuin risti”

 

Kuva: Wikipedia / Mappastellare

Uskonnolliseen taiteeseen erikoistunut filosofian tohtori Liisa Väisänen avasi tänään alkaneilla Helsingin kirjamessuilla kristillisen symboliikan maailmaa.
Väisäsen mukaan monilla arkisillakin symboleilla on kristillinen alkuperä. Näitä ovat esimerkiksi pysäköintikieltomerkki ja öljy-yhtiö Shellin logo.

Kristilliset symbolit –kirjan julkaissut Väisänen toteaa, että kristillinen symboliikka nousee juutalaisuuden lisäksi antiikin ajan mytologiasta.

”Ympäristömme on täynnä kieltä, joka voi jäädä huomaamatta, jos emme osaa lukea symboleja”, kerrotaan Kristilliset symbolit -kirjan esittelyssä.

– Symboli on viite tai merkki, joka viittaa syvempään merkitykseen, Väisänen määrittelee Radio Dein haastattelussa.

SRO neliöb. 17.-23.10.

– Esimerkiksi pysäköinti kielletty -liikennemerkki juontaa juurensa Kristuksen monogrammista. Myös monien firmojen logot, kuten Shellin kampasimpukka, viittaavat kristinuskon symboliikkaan.

Kampasimpukka on apostoli Pyhän Jaakobin merkki. Jaakobin hauta on Santiago de Compostelassa, suositussa pyhiinvaelluskohteessa.

– Kampasimpukan viivat vievät yhteen paikkaan eli Jaakobin haudalle.

Liisa Väisäsen mukaan varhaiskristillisen ajan tunnetuin symboli oli kala eli Ikhthus, joka koostuu sanoista ”Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja”. Ensimmäisellä vuosisadalla Ikhtus oli vainottujen kristittyjen salainen merkki.

– Toinen tunnettu symboli oli palmunlehti marttyyriuden tunnuksena. Se on vanha juutalainen Messiaan symboli, joka yhdistyi varhaiskristittyjen aikaan Kristuksen tullessa Jerusalemiin.  

Risti vakiintui myöhemmin

Nykyään risti tunnetaan kristittyjen voiton merkkinä, mutta Väisäsen mukaan varhaiset kristityt eivät tunteneet sitä samassa merkityksessä.

– Se vakiintui kristittyjen symboliksi vasta myöhemmin. Se olisi alkuvaiheessa korostanut liikaa Kristuksen kuolemaa. Ensimmäisellä vuosisadalla tehty ensimmäinen krusifiksikin oli pilkkagraffiti, jossa Kristuksella oli aasin pää.

Sittemmin rististä tuli kaikkien tuntema symboli, mutta miten on tulevaisuudessa? Sponsorship Researchin tutkimuksen mukaan 88 prosenttia ihmisistä pystyy nykyään nimeämään McDonaldsin logon, mutta kristinuskon symbolin tunnistaa vain 54 prosenttia.

– On järkyttävää, että McDonaldsin merkki on tunnetumpi kuin risti, Väisänen tuhahtaa.  

Väisänen paljastaa myös keräävänsä risti-koruja.

– Joku voisi pitää turhamaisena, mutta minulla on 30-40 ristiä. Rakkain niistä on tämä koptilainen, hän kertoo.

 
Artikkelibanneri perussanoma