Kouluihin vaikuttaa uudenlaisia arvohaastajia, kun maahanmuuttajataustaisia oppilaita on yhä enemmän, kokenut lehtori Keimo Joensuu kertoo.
Vanhemmat kysyvät asioita seurakunnasta joltakin ihmiseltä, lehtori kuvailee.
Hän ei ole erityisen huolissaan esimerkiksi kristillisten juhlien katoamisesta suomalaisista kouluista, mutta toteaa, että koulun suhtautuminen kristillisiin perinteisiin on eniten kiinni oppilaitoksen rehtorista.
Nykykoulusta on melko lailla haihtunut niin opettajakeskeisyys kuin vahvasti kristillisyyteen pohjaava ajattelutapakin.
– Jos vanhemmat ajattelevat, että koulu on sama kuin heidän aikoinaan, se ei pidä paikkaansa, toteaa noin 20 vuotta musiikkia opettanut tuusulalainen rehtori Keimo Joensuu.
– Arvokasvatus on murroksessa. Lapsemme elävät arvojen ristiaallokossa. Heihin vaikutetaan joka puolelta, halusimmepa tai emme. Koulu heijastelee muun yhteiskunnan arvoja, sanoittaa taistelua koulun arvopohjasta lehtori Matti Sillanpää helluntaiherätyksen kotimaantyön järjestön Hyvä Sanoma ry:n tuoreessa kampanjatiedotteessa.
Joensuu huomauttaa, että kristillisten juhlien kaltaisilla perinteillä on kouluissa yhä vankka sijansa eikä niistä olla tinkimässä miltei jokakeväisestä suvivirsiväännöstä huolimatta. Kaiken kaikkiaan jopa saman kaupungin eri oppilaitosten välillä on suuria eroja, myös arvoilmastossa. Usein ratkaisevin lenkki asioissa on rehtori.
Neuvoja yllättäviltä tahoilta
Rehtoreiden lisäksi koulujen arvoilmastoon vaikuttavat nykyään yllättävät tahot, Keimo Joensuu raportoi. Hänen mukaansa uskontoon liittyvät ristiriidat ovat lisääntyneet kouluissa.
Ongelmia voi aiheuttaa niin jehovantodistajuus, islam kuin tiukkoihin sääntöihin pohjaava herätyskristillinen liikekin.
Vahvimmat vaikutuspyrkimykset tulevat Joensuun mukaan usein yllättäen perheiden ulkopuolelta.
– Vanhemmat haluavat selvittää asioita. Jos heidän lähtökohtansa ovat kovin uskonnollisia, asioita kysytään seurakunnasta joltain ihmiseltä, jonka koulutustausta ei ole mitenkään selvillä. Näin hengellinen johtaja pääsee määräämään eikä vanhemmilla ole muuta roolia kuin että he välittävät viestin. Eli tavallaan lapsi jää jalkoihin, Joensuu harmittelee.
Uusi tilanne, uudet keinot
Koulujen arvopohjan muutos näkyy kristillisten seurakuntien ja järjestöjen oppilaitostyössä. Kouluihin ei pääse enää julistamaan, mutta arvokasvatus kristilliseltä pohjalta on mahdollista, kun tarjottu sisältö tukee opetussuunnitelmaa ja ulkopuoliseen vaikuttajaan luotetaan.
Matti Sillanpää neuvoo uskovia vanhempia pitämään yhteyttä opettajiin muutoinkin kuin vain uskonnonopetuksen yhteydessä.
– Vahva ja toimiva yhteistyö koulun ja opettajien kanssa antaa vankan pohjan myös mielipiteillemme uskonnonopetuksen ja arvokasvatuksen alueella, Sillanpää kirjoittaa Hyvän Sanoman tiedotteessa.
Lue koko juttu Ristin Voiton numerosta 33/2014.