Suomalaista yliopistoteologiaa esittelevän Teologia.fi-sivuston ja Teologisen Aikakauskirjan syksyn 2014 yhteisnumeron aiheena on seksuaalisuus, sukupuoli ja (väki)valta.
Teemanumeron artikkeleissa ”tehdään näkyviksi uskonnollisia oppeja ja käsityksiä, jotka määrittelevät seksuaalisuutta ja sukupuolten asemaa suhteessa toisiinsa”.
Yleisen kirkkohistorian oppiaineen tohtorikoulutettava Sini Mikkola pohtii artikkelissaan, mitkä olivat reformaation vaikutukset naisten elämään.
– Moderni tutkimus on suhtautunut eri tavoin siihen, toiko reformaatio muutosta naisten elämään ja jos toi, mihin suuntaan muutokset veivät naisten toiminnan mahdollisuuksia.
– Näyttää siltä, että pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna naiseuteen liitetyt ihanteet ja normit eivät muuttuneet radikaalisti 1500-luvun Euroopassa, Mikkola kirjoittaa.
Mikkolan mukaan Lutherin käsitystä naiseudesta määritteli hänen ymmärryksensä luomisesta.
– Naisen luominen oli seurausta miehen ja suvunjatkamisen tarpeesta. Siten Luther määritteli naista eri konteksteissa lähes poikkeuksetta suhteessa mieheen. Myös sukupuolten hierarkia oli siten Lutherille luonnollinen asia. Naisen ihanteelliseksi elämäntehtäväksi muodostui hänen luomistarkoituksensa mukaisesti hurskaan ja nöyrän vaimon ja äidin osa.
– Toisaalta Luther, kuten myös esimerkiksi Jean Calvin (1509-1564), korosti naisen arvokkuutta Jumalan luomistyönä eri tavoin kuin aiemmassa perinteessä oli tapana. Esimerkiksi Aristoteles, Augustinus ja Tuomas Akvinolainen sekä monet muut miesajattelijat olivat pitäneet naisia epätäydellisinä miehinä tai jopa hirviömäisinä epämuodostumina, Mikkola väittää.
Lue koko kirjoitus tästä