Melanie Smollenin johtama taloustutkimusyritys Faith Perceptions kehittää seurakuntia hyödyntäen yrityspuolelta tuttua testiasiakas-menetelmää.
Anonyyminä seurakunnassa vieraileva testaaja havainnoi ja kirjoittaa kokemuksestaan palautteen, josta selviää millainen kokemus seurakunta on ensikävijälle. Yhteen koottuna useasta palautteista saadaan tietoa, joka ei tulisi ilmi, jos seurakunta-aktiiveja pyydettäisiin arvioimaan seurakuntaa.
”Mielestäni kirkko ei ollut erityisen vastaanottava. Viettäessäni siellä noin 25 minuuttia varsinaisen jumalanpalveluksen lisäksi, kukaan ei tullut juttelemaan kanssani. Vaikka kaikki tuntuivat keskustelevan keskenään, kenelläkään ei ollut aikaa jutella kanssani”, kuvaa nimimerkki Excerpt omassa raportissaan.
Melanie Smollenin esittääkin pastoreille vakavia kysymyksiä: Monta uutta ihmistä seurakunnassasi vieraili viimeisen vuoden aikana? Kuinka moni ei koskaan palannut? Miksi?
Kysymykset ovat akuutteja kulttuurissa, jossa kirkosta vieraantuneet suhtautuvat entistä skeptisemmin seurakuntiin, Smollen muistuttaa Christianity Todayn sivuilla.