Kun mindfulness asetetaan kilpailijaksi sielunhoidolle ja kirkon raamattupiireille, se on uskonnollinen ideologia. Silloin sen ihmiskäsitys kilpailee kristillisen ihmiskäsityksen kanssa, kirjoittaa Suomen teologisen instituutin tutkija, dosentti Timo Eskola uusimmassa Uusi Tie -lehdessä.
Timo Eskola kirjoittaa tuoreimmassa Uusi Tie -lehdessä Mindulnessista, joka on noussut aikamme suosikki-ilmiöksi. Eskola sanoo, ettei hän halua ottaa kantaa mindfulnessin käyttämiseen terapiamuotona. Mutta Eskolan mukaan ”ongelmaksi Suomessa tulevat kirkko ja terveiden ihmisten näennäisterapointi”. Kirkolle on esimerkiksi kirjoitettu mindfulness-opas.
Eskola muistuttaa mindfulnessin zen-buddhalaisista juurista. Buddhalaisuuden mukaan ihmisen ongelmana ei ole synti, vaan ”ahdistava materiaalinen maailma ja tietoisen persoonan aktiivinen toiminta keskellä elämää”.
”Näyttää siltä, että sisällöstä tyhjentyvä uusliberaali kirkkomme haluaa nyt zenin avulla tyhjentää myös mielensä. Mitään kristillistä siinä ei kuitenkaan ole”, Eskola kirjoittaa.
Kokonaisuudessaan Eskolan kirjoituksen voi lukea Uuden Tien printti- tai verkkolehdestä (artikkeli on maksullinen).