Timo Junkkaala: ”Uudelle avioliittokäsitykselle ei ole rationaalisia, raamatullisia tai kirkkomme tunnustukseen liittyviä teologisia perusteita”

 

Kuvituskuva: Pixabay

Kirkolliskokouksen lakivaliokunta pyysi teologian tohtori Timo Junkkaalalta lausunnon avioliittolain muutosesitykseen liittyen. Kyseessä on piispainkokouksen esitys.

Junkkaalan mukaan esityksen hyväksyessään kirkko asettuisi Jumalan sanaa vastaan.

Seurakuntalainen julkaisee Junkkaalan 3.10. antaman lausunnon kokonaisuudessaan.

SEKL neliöb. 7.-13.10.

”Piispainkokouksen esityksessä on ainakin kolme seikkaa, joita pidän tärkeinä. Ensinnäkin on tietysti hyvä, että pyritään säilyttämään kirkon yhteys. Toiseksi on tärkeää, että kirkko antaa myönteisen viestin niille, joilla on samaan sukupuoleen suuntautuva seksuaalinen taipumus. Kolmanneksi on merkittävää, ettei piispainkokous esitetä muutettavaksi perinteistä miehen ja naisen välistä avioliittokäsitystä sukupuolineutraaliksi.

  1. Näistä hyvistä näkökohdista huolimatta piispainkokous on mielestäni päätynyt ongelmalliseen esitykseen, jonka mukaan kirkossa voisi olla rinnakkain kaksi erilaista, ja – kuten piispainkokous itsekin ilmaisee – keskenään ristiriitaista avioliittokäsitystä.
  2. Esityksen suurin ongelma on se, että niin sanotulle kahden henkilön avioliittokäsitykselle, joka tarkoittaa samaa sukupuolta olevien vihkimistä avioliittoon, ei ole mitään rationaalisia, raamatullisia tai kirkkomme tunnutukseen ja kirkkojen perinteeseen liittyviä teologisia perusteita.

Se, että kaikkia ihmisiä tulee arvostaa heidän sukupuolisesta suuntautumisestaan riippumatta ja että kirkon tulee tukea kaikkea ihmisten välistä rakkautta ja uskollisuutta, on totta, mutta tällaiset seikat eivät liity kysymykseen, keitä tulee vihkiä avioliittoon.

Kristillisen kirkon avioliittokäsityksen tulee perustua niihin Jumalan sanan kohtiin, joissa puhutaan avioliitosta. Tällaisia peruskohtia ovat 1. Moos. 1:27-28; 1. Moos. 2:24 ja Jeesuksen opetus Matt. 19:4-6. Näiden kohtien perusteella on kiistatonta, että avioliitto on miehen ja naisen välinen. Asia on täysin selvä, kun Raamattu lisäksi torjuu selväsanaisesti samaa sukupuolta olevien sukupuolisuhteet Room. 1:26-27.  Eikä kristillinen avioliitto tietenkään perustu vain yksittäisiin raamatunkohtiin, vaan se on osa Raamatun kokonaisnäkemystä, joka alkaa luomiskertomuksesta ja koskee koko ihmiskuvaa ja perhekäsitystä. Lisäksi miehen ja naisen avioliitto kuvaa useassa Raamatun kohdassa Kristuksen ja seurakunnan suhdetta.

  1. Raamatun opetuksen mukaan varhainen kirkko torjui antiikille tyypilliset homoseksuaaliset suhteet. Sen jälkeen eivät vain kaikki kristilliset kirkot vaan kaikki uskonnot ja yhteiskunnat kaikkialla ovat lähes meidän aikaamme saakka pitäytyneet siihen, että avioliitto on miehen ja naisen välinen. Vaikka Suomessakin on hyväksytty samaa sukupuolta olevien avioliitot, kirkon on luonnollisesti pitäydyttävä omiin lähtökohtiinsa, Jumalan sanaan ja kirkkomme tunnutukseen.
  2. On hämmentävää, että piispainkokous nyt esittää muutosta, jonka se itse ja kirkolliskokous on toistuvasti tähän saakka torjunut. Kirkolta pitäisi voida odottaa päätöksissään jonkinlaista johdonmukaisuutta.
  3. Jos kirkolliskokous hyväksyisi piispainkokouksen esityksen, siitä seuraisi useita vaikeita ongelmia.
  • Suurin ongelma on se, että kirkko silloin hyväksyisi käytännön, joka on vastoin Jumalan sanaa. Sellaisen ratkaisun kaikkia seurauksia on mahdoton arvioida. Kirkonhan tulee pysyä Jumalan sanassa, jos se haluaa olla kristillinen kirkko.
  • Monet kirkot ovat jakautuneet vastaavan päätöksen tehtyään. Myös Suomen kirkkoa uhkaisi nykyistä pahempi hajaannus, koska erityisesti suuri osa herätysliikeväestä, joka monin paikoin muodostaa keskeisen osan paikallisseurakuntien aktiivisimmista jäsenistä, kokee päätöksen Jumalan sanan vastaiseksi. Kirkosta eroaminen juuri tämän kirkon ydinjoukon keskuudessa tulisi lisääntymään.
  • Vaikka esityksessä sanotaan, ettei ketään saa pakottaa toimimaan vastoin vakaumustaan, edellytetään, että kirkkoherran on taattava, että seurakunnassa myös samaa sukupuolta olevat parit saavat vihkimyksen. Tästä seuraisi vakava ristiriita. Moni kirkkoherra joutuisi toimimaan vastoin vakaumustaan.
  • Kirkon ekumeeniset suhteet erityisesti roomalaiskatoliseen kirkkoon ja ortodoksisiin kirkkoihin vaikeutuisivat. Sama koskee myös useita luterilaisia kirkkoja kuten maailman nopeimmin kasvavaa ja nyt jo maailman suurinta luterilaista kirkkoa, Etiopian Mekane Yesus -kirkkoa, jonka kanssa kirkollamme ja sen lähetysjärjestöillä on pitkään ollut läheinen yhteys. Kuten tunnettua Mekane Yesus -kirkko katkaisi yhteytensä Ruotsin kirkkoon tämän hyväksyttyä samaa sukupuolta olevien avioliiton. Suomen ev.lut. kirkko etääntyisi samalla myös nopeimmin kasvavista evankelisista kirkoista.

Edellisen pohjalta esitän, että lakivaliokunta torjuu piispainkokouksen esityksen ja esittää kirkolliskokoukselle, ettei esitystä tule hyväksyä. ”