Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

To the Wonder on kristillistä Malickia

 

Mihin saakka riittää rakastavaisten alkuhuuman liike-energia?

Amerikkalainen ohjaaja ja käsikirjoittaja Terence Malick on kahdella viimeisellä elokuvallaan astunut aikamme merkittävimpien uskonnollisia teemoja työstävien elokuvantekijöiden joukkoon.

Huikea The Tree of Life käsitteli ihmiskunnan suurimpia kysymyksiä evoluutiosta armoon ja kärsimyksen ongelmaan. Jobin viitoittamalta tuskien tieltä päädyttiin perikristilliseen ja armolliseen katsantoon, tosin vaikean ja pitkän kaavan kautta.

Jo varttuneen veteraaniohjaajan luomistyön uusi kukoistuskausi saa täydennystä vain puolitoista vuotta edellisen mestariteoksen jälkeen.

Sansa neliöb. 11.11.-10.12.

To the Wonder on ensisijaisesti Malickin maalaamien häikäisevien kuvien ja tunnelmien runoelma, jonka pinnan alla on kuitenkin jälleen syvimpien hengellisten ja rakkauteen liittyvien kysymysten teologis-filosofista pohdintaa.

Omiin tunteisiinsa vain etäisyyden päästä kosketusta saava amerikkalaismies Neil (Ben Affleck) ja häneen intohimoisesti rakastunut pariisitar Marina (Olga Kurylenko) kokevat rakkauden pääkaupungissa ihastumisen alkuhuuman.

Rakastavaisten muutettua Oklahomaan miehen kotikonnuille lyyrinen lento saattaa muuttua mahalaskuksi. Uskossaan horjuvan papin (Javier Bardem) kanssa pariskunta joutuu pohtimaan, voiko rakkauteen ja Jumalaan ylipäänsä uskoa.

Pappi toimii kuin äiti Teresa. Silloinkin kun omat armonvilaukset ovat vähissä ja kanssaihmisten elämäkin näyttää toivottomalta, hän jatkaa sitkeästi ja lempeästi heidän auttamistaan.

Tätä elokuvaa ei ole suotta sanottu Malickin kristillisimmäksi.