Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Mikä tekee opetuksesta tunnustuksellista?

 
Lapset viittaavat koululuokassa.

Mikä tekee opetuksesta tunnustuksellista? Kysyimme asiantuntijalta. KUVA: ISTOCK

Elämyksellisyyttä tai uskonnollisia vierailijoita ei ole kiellettyä käyttää koulun uskonnonopetuksessa. Tärkeää on avoin ilmapiiri ja kannustaminen kriittiseen ajatteluun.

Kysymys kouluopetuksen tunnustuksellisuudesta nousee säännöllisin väliajoin puheenaiheeksi mediassa. Usein pohditaan sitä, onko koulun tilaisuudessa ollut uskonnollisia piirteitä tai onko jokin oppitunti ollut luonteeltaan liian uskonnollinen.

Mutta mikä oikein tekee opetuksesta uskonnollista tai tunnustuksellista?

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Opetussuunnitelmasta päädytään erilaisiin johtopäätöksiin

Turun yliopiston uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori Anuleena Kimanen on perehtynyt kysymykseen uskonnonopetuksen tunnustuksellisuudesta. Hän muistuttaa, että valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa ei esiinny sanaa ”tunnustuksellinen”.

– Opetussuunnitelmassa ei määritellä niinkään sitä, mitä uskonnonopetus ei ole, vaan sitä, mitä se on. Perusopetuksessa iskusanoina ovat yleissivistys, tieto ja ymmärrys uskonnosta, ei aktiiviseksi uskonnon jäseneksi sosiaalistaminen.

Kimasen mukaan opetussuunnitelmat ovat haastavaa luettavaa, koska niiden laatimisessa on ollut mukana eri sidosryhmiä.

– Opetussuunnitelmasta tehdään perustellusti erilaisia johtopäätöksiä.

***

Haluatko lukea koko artikkelin? Lue se Uuden Tien verkkolehdestä.

 
artikkelibanneri Uusi Tie