Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Tutkija: Narnia-kirjojen symboliikka avautuu planeettojen avulla

 

Michael Ward. Kuva: michaelward.net

Perusta-lehden Teologisilla opintopäivillä luennoinut teologian tohtori, C.S.Lewis-tutkija Michael Ward Oxfordin yliopistosta esitteli tänään Suomen Raamattuopistossa teoriaansa Lewisin seitsenosaisen Narnian tarinat -kirjasarjan taustasymboliikasta.

Wardin mukaan kaikki Narnia-sarjan kirjat kertovat ennen kaikkea Kristuksesta, jota kuvaa Narnian maailmassa leijonakuningas Aslan.

Ward katsoo, että laajemmassa perspektiivissä seitsemän Narnia-teoksen vertauskuvallisuuden avaimet ovat keskiaikaisen kosmologian mukaiset seitsemän planeettaa Aurinko, Mars, Kuu, Merkurius, Saturnus, Venus ja Jupiter.

– Kristittynä Lewis uskoi, että universumi on Jumalan luoma taideteos, jossa kaikki sattumanvaraisiltakin näyttävät asiat liittyvät toisiinsa, Ward kuvaili.

Avainmedia ilmainen (vkot 48-49)

– Vaikka Lewis tunnetaankin juuri Narniasta, hän ei ollut ensisijaisesti satukirjailija, vaan hänen tärkein teoksensa ”English Literature In The Sixteenth Century Excluding Drama” käsitteli keskiaikaista kirjallisuutta. Tämä teos on suuri pääuoma Lewisin tuotannossa, ja siksi sen kautta tulee tarkastella hänen marginaalisempia töitään, kuten Narniaa, Ward sanoi.

Wardin mukaan kristinuskon Jumalaa kuvataan keskiajan runoudessa ja myöhemminkin usein kätketysti. Esimerkiksi Shakespeare tarkoittaa Jumalaa puhuessaan Jupiterista.

Ward vetää Jupiterista yhteyden Narnia-sarjan tunnetuimpaan osaan, Velhoon ja leijonaan, jonka keskeisiä tapahtumia on kuningas Aslanin vapaaehtoinen uhrautuminen Valkean velhon ansaan joutuneen ihmislapsen puolesta.

– Jupiter on kuningasplaneetta, jumalten kuningas. Silti se on haavoitettu. Siinä näkyy suuri punainen pilkku. Jupiter on Lewisin mielestä Kristuksen esikuva. Siihen liitetäänkin keskiaikaisessa runoudessa usein syyllisyyden sovittaminen ja anteeksianto.

Wardin mukaan Velho ja leijona -teoksen symboliikka on pitkälti hahmotettavissa juuri Jupiterin kautta.

Esimerkiksi Narnian viimeinen taistelu -teosta selittävät puolestaan roomalaisessa mytologiassa sadonkorjuun jumalaan Saturnukseen liitetyt merkitykset.

Ward arvioi, että Lewis ei halunnut selittää käyttämäänsä planeettasymboliikkaa auki, koska symboliikka toteuttaa tehtävänsä, vaikka lukija ei havaitsisi sitä.

– Lewis vie sisälle tarinaan, katsomaan asioita auringon säteen suuntaisesti. Silloin aurinkoa ei huomaa, mutta se valaisee silti kaiken.

Planeettasymbolit muille Narnian tarinat -teoksille ovat Michael Wardin mukaan:

Prinssi Kaspian – Mars

Kaspianin matka maailman ääriin – Aurinko

Hopeinen tuoli – Kuu

Hevonen ja poika – Merkurius

Taikurin sisarenpoika – Venus


Narnian tarinat
on seitsemän fantasiakirjan sarja, jonka C. S. Lewis kirjoitti 1950-luvulla. Se on tekijänsä parhaiten tunnettu työ. Kirjojen tapahtumapaikka Narnia on kuvitteellinen maa, jossa hyvyyden voimat taistelevat pahaa vastaan.

C. S. Lewis (29. marraskuuta 1898 Belfast – 22. marraskuuta 1963 Oxford) oli kirjailija, keskiajan ja renessanssin kirjallisuuden tutkija sekä kristinuskon puolustaja.

Michael Ward on tutkinut Narnian symbolisia ulottuvuuksia teoksessaan Planet Narnia: The Seven Heavens in the Imagination of C. S. Lewis (2008).

Perusta-lehden teologiset opintopäivät jatkuvat Suomen Raamattuopistossa perjantaihin asti.

 
Artikkelibanneri perussanoma