Mediatutkimusta tarvitaan selvittämään, kuinka ihmiset käyttävät viestimiä, mitä kanavia eri alueilla on ja mitä niistä ihmiset todellisuudessa seuraavat.
Kristillisillä radio- ja televisio-ohjelmilla on kysyntää erityisesti alueilla, joilla kristittyjä asuu vähän ja oikeaa tietoa kristinuskosta on vaikea saada.
Medialähetys Sananasaattajat (Sansa) on panostanut tutkimukseen jo vuosia. Järjestöllä on hyvä kuva mediatyön mahdollisuuksista ja haasteista, kertoo kansainvälisen kumppanuustoiminnan johtaja Timo Reuhkala.
− Voimme suunnata työtä sinne, missä medialähetystyötä tarvitaan eniten. Lisäksi tutkimukset auttavat valitsemaan kumppaneita, jotka todella saavuttavat kuuntelijoita omalla kielialueellaan. Näin pystymme käyttämään rahaa evankeliumin välittämiseen mahdollisimman kustannustehokkaasti, Reuhkala vakuuttaa.
− Saamme tietoa ihmisten kuuntelutavoista myös sähköpostin, sosiaalisen median, puhelimen ja kirjeiden välityksellä. Vuoden 2014 raportin mukaan yhteistyökumppanimme FEBC International sai yli kaksi miljoonaa yhteydenottoa, jotka on raportoitu maittain.
Enimmäkseen Aasiassa toimivan FEBC Internationalin raportin on koonnut Sansan mediatutkija, filosofian tohtori Eila Murphy. Raportti paljastaa muun muassa, että Indonesiassa lyhytaalto-ohjelmien palautteet ovat vähentyneet kuudessa vuodessa noin 90 prosentilla ja paikallisradio-ohjelmien palautteet melkein kolminkertaistuneet vuodesta 2010.