– Koronakriisi on kova läksy viestinnän läpinäkyvyydestä. Asiakas on kuningas, mutta näemme jo nyt, että tulee kompurointeja ristiriitaisten ja vääräaikaisten viestien takia, sanoo viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja Unna Lehtipuu.
PR-viestinnän ammattilainen Unna Lehtipuu sanoo organisaatioiden olevaan suuressa kompastumisvaarassa koronakriisin keskellä tehtävien hätäisten tai vahingollisten päätösten takia. Lehtipuun mukaan esimerkiksi liiketilojen vuokrien korotusilmoitukset ovat tässä hetkessä myrkyllistä PR:ää, samoin johdon solidaarisuuden puute isoissa irtisanomisissa.
STT:n Maunu Anhavan haastattelussa Unna Lehtipuu sanoo organisaatioiden joutuvan nyt osoittamaan, miten niiden arvot toteutuvat käytännössä tekoina. Ulkomailta Lehtipuu nostaa esimerkiksi muotitalo Giorgio Armanin, joka ryhtyi koronaviruspandemian iskettyä valmistamaan suojavarusteita ja kehotti kaikkia muotitaloja toimimaan samalla tavalla.
– Meneillään on muutos minä-viestinnästä me-viestintään sekä myös muutos minä-taloudesta me-talouteen.
Lehtipuu painottaakin kriisitilanteessa yritysten sosiaalista vastuuta. Vaikka ilmastokriisi on jäänyt hetkellisesti kakkoseksi koronakriisiin verrattuna, jo nyt on osoitettu, että näillä kahdella asialla on yhteys toisiinsa. Tulevina viikkoina ja kuukausina yhtiöillä on Lehtipuun mukaan tilaisuus olla hyvä corporate citizen eli yrityskansalainen.
”Meneillään on muutos minä-viestinnästä me-viestintään sekä myös muutos minä-taloudesta me-talouteen.”
– Vaikka tähän mennessä kriisiviestintä Suomessa on ollut hyvin pitkälti valtiojohtoista, sen ei tarvitse jäädä siihen. Nyt tarvitaan yrityksiltä johtajuutta, joka ei palvele vain omaa kotipesää.
STT:n haastattelussa Unna Lehtipuu korostaa, että myönteiset asiat voivat olla mitä tahansa, oleellisia nimittäjiä ovat kuitenkin kyky yhteistyöhön sekä pyrkimys palvella ja auttaa kriisin keskellä olevia selviämään eteenpäin.
– Erityisen hienoa on, jos tuote tai ratkaisu liittyy koronakriisin ratkaisemiseen. Yrityksen tai teon koolla ei oikeastaan ole väliä, vain ydinviesti ratkaisee, Lehtipuu huomauttaa.
Tiedon tarve on suuri, mistä osoituksena se, että koronakriisin aikana valtakunnallisten medioiden nettisivustot ovat tehneet kävijäennätyksiä. Myös Seurakuntalainen.fi:n lukijamäärässä tehtiin uusi ennätys, kun maaliskuun aikana sivustoa seurasi yli 144.000 kävijää.