Uskottomuuteen kehottavasta mainoskampanjasta on tehty Ruotsissa monia valituksia. Mainosten takana on maksullinen nettideittivusto, joka on tarkoitettu pareilla ja avioliitossa eläville. Arkkipiispa Anders Wejryd toteaa, että bisnesidea on moraalisesti kyseenalainen.
Mainoksia on busseissa, televisiossa ja metron rullaportaissa: ”Gör livet mer levande – ha en affär.” Suomeksi: ”Tee elämästäsi elävää, tee syrjähyppy.” Asialla on Pohjoismaissa toimiva Victoria Milan -treffipalvelu, joka on tarkoitettu avioliitossa eläville.
Kampanjasta on tehty kymmeniä valituksia Ruotsin mainontaa valvovalle elimelle. Victoria Milan -nettisivuston idea perustuu kumppaninsa pettämiseen. Deittisivusto opastaa valehtelemaan ja kertoo vinkkejä uskottomuuden salaamiseen.
Ruotsalainen kristillinen Dagen-lehti on toistuvasti kritisoinut kampanjaa.
”Sanoma on päivänselvä. Jos avioliittosi on tylsä, sen voi parhaiten pelastaa syrjähypyllä”, Dagen kirjoittaa.
Tammikuun lopulla Dagen laittoi treffipalvelun nettisivuille tekaistun ilmoituksen. Nopeassa tahdissa yli sata miestä otti yhteyttä ”viehättävään 42-vuotiaaseen naimisissa olevaan naiseen, jolla on lapsia”, ja yhteydenottoja on tullut jatkuvasti lisää.
”Vaikutat kiinnostavalta naiselta”, ”teet minut uteliaaksi”, ”elän huonossa avioliitossa” – tässä poimintoja vastanneiden miesten viesteistä.
Arkkipiispa Anders Wejryd pitää deittisivuston bisnesideaa moraalittomana.
”Kenenkään ei pitäisi ansaita rahaa sivustolla, joka kannustaa ihmistä olemaan epärehellinen kumppanilleen, jota on luvannut rakastaa myötä- ja vastoinkäymisissä”, arkkipiispa sanoo Dagenissa.