Utsjoen seurakunnassa kannettiin kirkkohallituksen määräämän palmusunnuntain kolehdin lisäksi Raamattuopiston hyväksi myös kiirastorstain kolehti. Kiirastorstai oli vapaa kolehtipyhä eli kolehdin kohde oli seurakunnan päätettävissä.
Kirkkoherra Arto Seppäsen mukaan tuplakolehti oli kannanotto kirkollisessa keskustelussa.
Seppänen viittaa Kallion seurakuntaneuvoston taannoiseen päätökseen olla kantamatta palmusunnuntain kolehtia Raamattuopistolle naispappeus- ja homoseksuaalisuuskysymysten vuoksi.
– Tiedän, kuinka hyvää työtä Suomen Raamattuopisto tekee. Seurakunnassani on loistava Kauniaisista valmistunut nuorisotyönohjaaja. Myös nimikkolähettimme Afrikassa on valmistunut samasta oppilaitoksesta ja seurakuntamme on vuosittain saanut hyviä opiskelijaharjoittelijoita Kauniaisista. Miksi siis ei seurakunnassa tuettaisi tätä toimintaa, jossa otetaan Raamattu vakavasti kaiken seurakuntatyön kulmakivenä? Seppänen ihmettelee.
”Myös LML painostaa rahalla”
Kolehtijupakka kääntyi Raamattuopiston eduksi, koska palmusunnuntain kolehti kerättiin lopulta Kalliossakin Raamattuopistolle, kuten kirkkohallitus oli määrännyt. Seppänen ei osaa sanoa tarkasti, kuinka paljon Utsjoen kolehdit tuottivat.
– Uskon niiden olleen tavallista suuremmat, kiitos asiasta nousseen kohun. Ihmiset antoivat siunaten rahaa.
Vuonna 2008 kirkko-oikeudesta väitelleen Seppäsen mukaan rahalla painostaminen ei ole uutta ”kirkollisessa keskustelussa”. Niinpä ”Suomen ylimmäistä pappia” ei yllätä, että piispatkin puhuivat herätysliikkeille kohdistettujen tukien leikkaamisesta Älä alistu! -kampanjan yhteydessä.
– Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Esimerkiksi Afrikassa Luterilainen maailmanliitto painostaa rahalla jäsenkirkkojaan hyväksymään sellaista, mitä kristityt eivät hyväksyisi, Seppänen sanoo.
Kenian kirkko ei taipunut
Luterilaisen maailmanliiton menetelmät selvisivät Seppäselle vuonna 1992, kun hän toimi Matongon luterilaisen teologisen seminaarin rehtorina Keniassa. Seminaarilla järjestettiin tunnustuksellinen konferenssi, jonka järjestämisen LML yritti estää.
– Kenian luterilainen kirkko otti kuitenkin tiukan kannan LML:n suunnitelmiin ja LML joutui taipumaan. Konferenssi pidettiin.
– Yritimme saada luennoitsijaksi tohtori Naaman Leiserin Tansaniasta. Hän viestitti, ettei voi tulla, koska LML kiristi Tansanian ev.lut. kirkkoa rahahanojen tiukentamiselle, jos Leiser osallistuu konferenssiin.
– Itse konferenssin aikana Botswanan piispa Philip Robinson puolestaan kertoi, kuinka LML painostaa rahalla hyväksymään uuden virkakäsityksen eli naisten vihkimisen pappisvirkaan, Seppänen paljastaa.