Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Vaatevallankumous valloitti sosiaalisen median

 

Kampanja kehotti ihmisiä kysymään vaatebrändeiltä

Viime perjantaina vietettiin vaatevallankumousta Rana Plaza -vaatetehtaan romahduksessa kuolleiden muistoksi. Bangladeshilaisen vaatetehtaan turmassa kuoli 1133 ihmistä.

Kuolonuhrien lisäksi kahden vuoden takaisessa vaatetehtaan romahduksessa loukkaantui yli 2500 henkilöä. Vaatevallankumouksen ideana oli sekä kunnioittaa vaatetehtaan romahduksessa kuolleiden muistoa että vaatia vaateteollisuuden uudistamista. Tällä hetkellä halpoja vaatteita valmistetaan ihmisoikeuksien kustannuksella ja kuluttajan on vaikea tietää, millaisissa oloissa juuri hänen käyttämänsä vaatteet on tehty.

Kuka teki vaatteeni?

Vaatevallankumouksessa yksittäiset ihmiset saivat kysyä vaatebrändeiltä, kuka heidän vaatteensa on tehnyt. Tempaukseen pystyi osallistumaan pukemalla vaatteensa väärinpäin, ottamalla itsestään kuvan ja julkaisemalla sen sosiaalisessa mediassa esimerkiksi asiasanoilla #fashrev ja #whomademyclothes. Näistä jälkimmäisellä löytyy Instagramista yli 15 000 julkaisua ja suomeksi kirjoitetulla #vaatevallankumous -asiasanallakin yli 1000. Kampanjassa oli osallistujia yli 60 maasta.

Avainmedia ilmainen (vkot 48-49)

Lähde: www.fashionrevolution.org