Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Väitös: Lain ja evankeliumin suhde läpäisee koko todellisuuden

 

Raimo Mäkelä

Lain ja evankeliumin toisensa läpäisevä, toisistaan irtoamaton ja toisistaan erottuva suhde on Olav Valen-Sendstadin mukaan Raamatun tulkitsemisen ydin, toteaa teologian ja valtiotieteen maisteri Raimo Mäkelä.

Mäkelän mukaan norjalainen filosofi, teologi ja luterilainen seurakuntapappi Valen-Sendstad (1904–63) liittyy käsityksessään laista ja evankeliumista luterilaiseen perinteeseen ”mutta perustelee niiden suhteen ja soveltaa sitä aikaisempaa laajemmin”.

Lailla ja evankeliumilla on Valen-Sendstadin mukaan yhteinen sisältö: hyvyys. Siksi lakia ja evankeliumia ei voi irrottaa toisistaan.

– Niiden muoto on kuitenkin erilainen ja vastakkainen. Laki on ehdollinen lupaus, vaatimus, käsky, kielto, uhka, tuomio, rangaistus, ikuinen kuolema. Evankeliumi on ehdoton lupaus, armo, lahja, vapautus, rohkaisu, lohdutus, voima, ikuinen elämä, Mäkelä erittelee.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

Valen-Sendstad johtaa lain ja evankeliumin Jeesuksesta Kristuksesta, joka on olemukseltaan Jumala ja ihminen eli Jumalihminen.

– Meille hän on esikuva ja sijainen. Jeesus esikuvana on yhtä kuin laki, Jeesus sijaisena on yhtä kuin evankeliumi. Näiden suhde on sama kuin lain ja evankeliumin suhde.

Mäkelän mukaan Valen-Sendstad johtaa lain ja evankeliumin myös koko kolmiyhteisestä Jumalasta.

– Ne eivät ole vain Kristuksessa, vaan myös Jumalan ensimmäisessä ja kolmannessa persoonassa eli Isässä ja Pyhässä Hengessä ja läpäisevät toisensa kaikissa kolmessa.

Perinteisesti laki ja evankeliumi on mielletty Jumalan ja ihmisen suhteen asiaksi.

– Valen-Sendstadilla ne laajenevat koskemaan myös aikaa ja ikuisuutta, ja koko todellisuutta, joka perimmältään avautuu lain ja evankeliumin suhteesta, Mäkelä sanoo.

”Tulkinnassa edetään jopa Lutheria pidemmälle”

Mäkelä kertoo valmistelleensa väitöskirjaansa ”neljäkymmentä vuotta”.

– Olen koonnut laajat elämäkerralliset pohja-aineistot. Olen myös laatinut aiheeseen liittyvän filosofian pro gradu -tutkielman. Viime aikoina tärkein motiivini on ollut nyt vain saada tämä aihe käsitellyksi ja esitellyksi, hän toteaa.

Mäkelä toivoo, että hänen väitöskirjansa vaikuttaisi osaltaan siihen, että luterilaisessa kirkossa uudelleen otetaan vakavasti lain ja evankeliumin suhde.

– Laki ja evankeliumi koskevat kaikkea, jopa kirkon hallintoa ja myös esimerkiksi kasvatustyötä ja diakoniaa. Mutta lain ja evankeliumin suhdetta on mahdotonta koskaan oppia. Siksi sitä pitää jatkuvasti tutkia ja työstää, Mäkelä kuvaa.

– Lutherille ja Melanchthonille tämä oli tärkeä asia. Valen Sendstadin innoittamana tutkimuksessani edetään kuitenkin lain ja evankeliumin tulkinnassa jopa Lutheria pidemmälle.

TM, VTM Raimo Mäkelän systemaattisen teologian alan väitöskirja Lex et evangelium in interpenetratione: Olav Valen-Sendstadin käsitys laista ja evankeliumista toisensa läpäisevinä tarkastetaan Itä-Suomen yliopistossa perjantaina 25.11. klo 12. Vastaväittäjänä on dosentti Timo Pokki Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Antti Raunio Itä-Suomen yliopistosta.

Väitöskirjaa esittelevä juhlatilaisuus pidetään Perustan-lehden teologisilla opintopäivillä Suomen Raamattuopistossa Kauniaisissa 3.1. klo 18.30.

Raimo Mäkelä oli Suomen Raamattuopiston Säätiön toiminnanjohtaja 1980-2005. Hän on toiminut eläkkeelle siirtymisestään saakka Perusta-lehden vastaavana päätoimittajana.

 
Artikkelibanneri perussanoma