Vatikaanin sanomalehti on vedonnut leluvalmistaja Matteliin saadakseen kauppoihin kaljun Barbie-nuken lapsille, jotka ovat menettäneet hiuksensa syöpähoidoissa.
Mattel on tehnyt kaljun Barbie-nuken, jota se suunnittelee lahjoitettavaksi suoraan sairaaloihin, mutta ei kuitenkaan myytäväksi kaupoissa. Nuken uusi versio kehitettiin hiuksettomia nukkeja vaatineen Facebook-kampanjan seurauksena. Yli 150 000 tykkäystä saaneen kampanjan järjesti syöpähoitoja läpikäyneen tytön äiti. Sillä tahdottiin tehdä tunnetummaksi ja hyväksytymmäksi hoidoista johtuvaa hiuksettomuutta lasten parissa. Asiasta uutisoi The Guardian.
Viime viikonloppuna Vatikaanin puolivirallinen päivittäissanomalehti L’Osservatore Romano toivoi Mattelin viemään asian askeleen pidemmälle. ”Miksi kaljua Barbieta ei laitettaisi myyntiin?”, lehdessä kirjoitettiin. Artikkelin kirjoittaja Giulia Gaelotti sanoo Barbien olevan yksi kritisoiduimmista nukeista ja pysyvän ”täydellisellä ja epätodellisella” muodollaan ”muovisen” kauneuden symbolina. Hän kuitenkin kehuu erilaisia Barbie-sarjan nukkeja, muun muassa aikaisemmin Barbien ystäväksi lanseerattua pyörätuolissa olevaa Becky-nukkea.
Lisää aiheesta: The Guardian: Vatican newspaper makes bald Barbie appeal