Peliteollisuudessa on tilaa myös kristillisille arvoille.
Ryan Greenin poika Joel menehtyi vuonna 2014 syöpään ollessaan vain viisivuotias. Nyt Green on tehnyt yhdessä Josh Larsonin kanssa pelin That Dragon, Cancer, jossa kuvataan taistelua lohikäärmeen lailla hyökkäävää syöpää vastaan. Videopelissä on tunteita, joita ei sanoin voi kuvata.
Ateismi ja agnostituus ovat pelialalla yleisiä arvomaalmoita. Peleissä on välivaltaa, moraalittomuutta ja seksistisiä viittauksia. Alan sisältä löytyy kuitenkin siivu kristillisyyttä, joka tuo esiin rakkautta. Greenin ja Larsonin peli edustaa kasvavaa empaattisten pelien genreä. Pelaaja ei ohita esteitä ja voita taisteluita ilman myötätuntoista suhtautumista hahmoon ja sen elämänkokemuksiin.
Joelin kuoltua Green perheineen julkaisi netissä kuvan hymyilevästä Joelista, kehottaen tätä iloitsemaan pääsystä perille. Usko tuo toivon jälleennäkemisestä.
– Palvelemme elävää Jumalaa, emme kuollutta. Tuskan keskellä olemme kasvaneet perheenä, olemme ammentaneet toivoa, rakkautta ja elämää, jota halumme jakaa kanssanne, Green kuvaa.
Armo pelissä
That Dragon, Cancer ei pakota pelaajaansa ymmärtämään tradegiaa, se haastaa asettumaan Greenien rinnalle. Pelissä kuljetaan erilaisten tehtävien läpi, mutta pelaaja työskentelee Greenien kanssa.
– Se on osa siitä mitä armo on. Jotain mitä et ansaitse, Larson kuvaa.
Ulkoasultaan ja tehtäviltään That Dragon, Cancer ei kilpaile huippusarjassa. Larson huomauttaa, ettei pelissä tärkeintä olekaan visuaalinen ilme vaan sen kertoma viesti. He haluavat kertoa armosta.
Myös muissa kristityissä peleissä tunteet ja erityisesti rakkaus ovat keskeisiä arvoja. Esimerkiksi Jay Tholen pelissä Dropsy päähahmona on klovni, joka on kykynemätön näyttämään tunteitaan. Empaattisten pelien genre on kasvussa. Peleillä halutaan välittää viesti ja kertoa tarina, eikä tarjota ainoastaan leikkikenttää.
Lähde: Christianity Today