Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin Kotimaa: Politiikan jättänyt Timo Soini: ”Politiikka on kuin myrkytystila, josta tulee vakavat vieroitusoireet”

Voisiko tällaisella emojilla pyytää anteeksi? – Kirkon kampanjan idea tuli presidentti Ahtisaarelta

 
Yksi Forgivemoji-kampanjan demoemojeista kuvaa laastaroitua sydäntä.

Yksi Forgivemoji-kampanjan demoemojeista kuvaa laastaroitua sydäntä.

”Annan sinulle anteeksi.” Tällaista symbolia ei löydy vakiintuneiden emojien joukosta, vaikka kuvallisten pikaviestien perheeseen on kehitetty tuhansia eri symboleja. Kirkko käynnistää kampanjan anteeksiantoa kuvaavan emojin ideoimiseksi.

Tänään käynnistyvässä Forgivemoji-kampanjassa etsitään ideaa anteeksiannon symbolin liittämiseksi osaksi maailmanlaajuista emojivalikoimaa.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aloitteesta syntynyt kampanja ammentaa inspiraationsa presidentti Martti Ahtisaaren perustamalta Crisis Management Initiative -konfliktinratkaisujärjestöltä.

IK-opisto neliöb. 18.11.-1.12.

– Visiomme tulee presidentti Ahtisaarelta: kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa. Minkä ihminen on aloittanut, sen ihminen voi lopettaa. Emojit ovat nykyaikainen muoto käydä vuoropuhelua ja anteeksiantaminen on tärkeää liittää mukaan, kertoo CMI:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Elina Lehtinen.

Kirkon aloitteesta syntynyt Forgivemoji-kampanja etsii ideoita anteeksiantamisen emojiksi kolmen kuukauden ajan. Äänestyksessä valittu ehdotus lähetetään edelleen ehdolle maailmanlaajuiseksi emojiksi. Kansainvälistä valikoimaa hallinnoi Unicode-organisaatio.

CMI lähti kampanjaan mukaan, koska sen teemat  – anteeksiantaminen ja rauhantyö – sopivat Lehtisen mukaan järjestön ajamiin asioihin. CMI ehkäisee ja ratkaisee väkivaltaisia konflikteja neuvottelun ja vuoropuhelun avulla ympäri maailmaa.

Kirkon viestintäjohtaja Tuomo Pesonen sanoo kampanjan idean syntyneen kirkon kasvatustyön rauhan teemavuoden aikana.

– Toivomme, että kampanja innostaa erilaisia ihmisiä mukaan keskusteluun. Olemme iloisia siitä, että jo useampi yhteistyökumppani on innostunut kampanjasta, Pesonen sanoo.