Virtuaalitodellisuus tuo kaukaiset asiat lähelle koskettavasti ja elämyksellisesti, kun nenälle asetettavien erikoislasien ansiosta pääsee hyppäämään 360 asteen laajuudessa avautuvaan maailmaan.
Yksi virtuaalitodellisuutta hyödyntävä järjestö Suomessa on YMCA eli NMKY (Nuorten Miesten Kristillinen Yhdistys).
− Camera obscura -hankkeessa on koettu virtuaalisuutta jo 2,5 vuotta 6.–8.-luokkalaisten lasten kanssa. Hankkeessa on kaksi ohjelmaa: arvo- ja tunnekasvatus sekä vanhempien ero, kertoo Suomen YMCA:n viestintävastaava Ida Johansson.
Kiusaamisilmiöitä esille nostavaa Elevator Puzzle -peliä näytetään virtuaalilaseilla lapsille ja nuorille eri tilaisuuksissa.
− Hankkeen mielikuvaseikkailuharjoitus on tullut tutuiksi 11 yhteisölle ja 23 koululle. Harjoitusta operoivat yhteistyöhenkilömme, kuten opettajat ja seurakunnan työntekijät.
Yleisimmin suomalaiset yhdistävät VR-lasit peli- ja viihdemaailmaan.
– Virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia hyödynnetään myös opetuksessa, terveydenhuollossa, armeijassa ja matkailuelämyksissä. Enenevissä määrin se on käytössä dokumentaarisessa tarkoituksessa sekä nuorisotyössä, sanoo YMCA:n kansainvälisten asioiden suunnittelija Milla Mäkinen.
Virtuaalinen tarina voi luoda hyvin henkilökohtaisen ja voimakkaan kokemuksen läsnäolosta toisessa ympäristössä.
– Siksi VR-laseja käytetään lisäämään ymmärrystä esimerkiksi konflikti- tai kehitysmaiden tilanteista. Virtuaalitodellisuuden avulla voidaan heijastaa Aleppon tuho Helsinkiin, valottaa libanonilaisen pakolaisleirin todellisuutta tai Somalimaan kuivuutta ja ruokapulaa – omasta kotiympäristöstä poistumatta.
– Näin on mahdollisuus vahvistaa empatian tunteita sekä ilmiöoppimista, toteaa virtuaaliasiantuntijana Suomen YMCA:lla työskentelevä Kim Härkönen.
– Kansallisesti virtuaalitodellisuus on edennyt jo perusopetukseen. Koulujen aktiivisimmat opettajat huomaavat teknologian soveltamiskohteita omissa oppiaineissaan.