Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Vuoden kristillinen kirja 2017-kilpailun finalisteissa näkyy reformaation juhlavuosi

 

Vuoden kristillinen kirja 2017 julkistetaan Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 29.10. Kuuden finalistikirjan joukossa on Martti Lutherin, uskonpuhdistuksen ja Raamatun innoittamia teoksia sekä kaksi vaikuttavaa elämänkertaa.

Loppukilpailuun selvinneistä kuudesta ehdokkaasta voittajateoksen valitsee lastenpsykiatri Jari Sinkkonen. Kilpailun voittaja ja yleisöäänestyksen voittaja julkistetaan Helsingin kirjamessuilla. Yleisöäänestykseen voi osallistua Helsingin Kirjamessuilla Piplian -osastolla tai verkossa osoitteessa vuodenkristillinenkirja.fi.

Kilpailun voittajaehdokkaat ovat aakkosjärjestyksessä:

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.
  1. Emil Anton: Katolisempi kuin luulit – Aikamatkoja Suomen historiaan, Kirjapaja
  2. Jouko M. V. Heikkinen: Kesytetty kuolema, Väyläkirjat
  3. Eero Junkkaala (toim.): Raamattu alusta loppuun, Karas-Sana
  4. Timo Junkkaala: Oikein väärin ymmärretty Luther, Perussanoma Oy
  5. Päivi Mattila: Rakkaus väkevä kuin kuolema, Suomen Lähetysseura
  6. Riku Rinne: Talon tarina – Kertomus Jumalan ihmeistä Heikki ja Riitta Talon elämässä, Kuva ja Sana

Finalistien joukossa on kaksi puhuttelevaa ja erityistä elämänkertaa. Riku Rinne kertoo Heikki ja Riitta Talon erikoisen elämäntarinan, jossa tulee todeksi lausahdus ”tarua ihmeellisempää”. Se on kertomus siitä, kuinka roskalaatikkojen asukista tulee Jumalan ihmeiden todistaja ja hyväntekijä. Kirjassa evankeliumi tulee väkevällä tavalla todeksi, kun Jumala armossaan muuttaa ihmisen elämän. Riku Rinne on finalisteista ainoa, joka on aikaisemmin voittanut vuoden kristillinen kirja -kilpailun. Vuoden 2001 voittajateos KK Kuolemankauppias oli myös vaikuttava elämänkerta.

Päivi Mattilan romaani Rakkaus väkevä kuin kuolema perustuu tositapahtumiin 1867-1906 Suomessa ja nykyisessä Namibiassa, vaikka onkin fiktiota. Amalia Diehlin (os. Starck) elämäntarina ansaitsee tulla kerrotuksi. Teos kuvaa Amalian monivaiheisen elämäntarinan ohella suomalaisen lähetystyön alkuvaiheita ja toisaalta naisen lähetyskutsuun liittyvää kamppailua kutsumuksen ja velvollisuudentunnon välillä. Amalia joutui kohtaamaan elämässään suuria menetyksiä ja vaikeuksia. Lopulta raskaiden vaiheiden jälkeen elämä yllätti Amalian. Kutsumus löytyi uudella tavalla ja uudessa paikassa.

Kirkkohistorian dosentti Timo Junkkaalan teos Oikein väärin ymmärretty Luther oikoo monia uskonpuhdistaja Martti Lutheriin liitettäviä myyttejä. Onko Luther todella sanonut? Junkkaala testaa Lutherin omilla teksteillä kymmeniä Lutherista ja luterilaisuudesta esitettyjä väittämiä. Esimerkiksi yhtä yleisimmin Lutheriin liitettävää lausetta Jos huomenna tulee maailmanloppu, tänään istuttaisin omenapuun ei Junkkaalan mukaan löydy mistään Lutherin kirjoituksista, vaikka se Junkkaalan mukaan sopiikin sinänsä Lutherin teologiaan. 

Lutherin teologiasta ammentaa myös toinen finalistiteos Jouko M. V. Heikkisen Kesytetty kuolema. Kirjoittajan kiinnostus Lutherin kuolemakirjoituksiin heräsi, kun hänen oman tyttärensä kuoli. Lohtua suruun toi Lutherin Mannaa Jumalan lapsille. Heikkinen kertoo ihailleensa Lutherin sielunhoidollista otetta, vaikka teksti olikin asiapitoista. Opettaessaan kuolemisen taitoa (ars moriendia) Martti Luther yhdistää Raamatun sanan ja kirkon opin ihmisen haastavimpaan tilanteeseen – kuolemisen pelkoon ja ahdistukseen. Kun kuolema on kesytetty, siitä voi iloita, vaikka suru täyttäisi mielen. Heikkisen teos on voittajaehdokkaista sivumäärältään laajin 504 sivua.

Reformaatioteemaa edustaa myös Emil Antonin Katolisempi kuin luulit – Aikamatkoja Suomen historiaan. Anton herättelee teoksessaan suomalaisia kollektiivisesta muistinmenetyksestä, joka on saanut suomalaiset unohtamaan katoliset juurensa. Teoksessaan väitöskirjaa valmisteleva, itsekin katolinen, Anton esittelee hauskasti ja samalla asiantuntevasti uskon ja kulttuurin katolista pohjavirtaa. Suomen umpiluterilaiseksi luultu kulttuuri kumpuaakin katolisesta maaperästä. Kirja etenee vuosisata kerrallaan. Kunkin luvun lopussa esitellään aiheeseen sopivia luku-, meno- ja taidevinkkejä. Antonin teos on finalisteista kooltaan ja sivumäärältään pienin (160 s.).

Kilpailun voitosta kilpailee myös Timo Junkkaalan veli Eero. Useita kirjoja, erityisesti raamatunopetusteoksia, kirjoittanut Eero Junkkaala on toimittanut teoksen Raamattu alusta loppuun. Kirja tarjoaa perustiedot lukijalle, jolla Raamattu on melko tuntematon. Teoksen artikkeleissa pureudutaan Raamatun sisältöön sen alkulehdiltä aina Johanneksen ilmestykseen asti. Junkkaalan ohella tekstejä on kirjoittanut 15 raamatunopettajan ja -tuntijan joukko. Kirjoittajien joukossa on kaksi piispaa, tunnettuja teologeja ja raamatunopettajia, järjestöjohtajia ja maallikoita.

Tänä vuonna kilpailun finalistiehdokkaat ovat kaikki sisällöltään selkeästi kristillisiä.