Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Yhä useampi oppilas opiskelee uskonnon sijaan elämänkatsomustietoa Helsingissä

 
kouluokka-jossa-kolme-oppilasta-selin-taustalla-opettaja-kirjoittaa-liitutauluun-kahdella-oppilaalla-on-käsi-ylhäällä

Noin 57 000 ekaluokkalaista aloittaa koulutaipaleensa tänä syksynä. Kuvituskuva: Istock

Helsingin peruskouluissa elämänkatsomustiedon opetukseen osallistuvien oppilaiden määrä on kasvanut viime vuosina tuhansilla, kertoo Helsingin Sanomat.

Vuonna 2010 elämänkatsomustietoa opiskeli noin 4 000 oppilasta. Viime vuonna (2016) ainetta opiskeli yli 7 000 oppilasta. Tämä tarkoittaa, että Helsingin kaupungin peruskoulujen oppilaista joka viides opiskeli viime lukuvuonna elämänkatsomustietoa. Helsingin Sanomien mukaan vuonna 2010 oli vielä muutama koulu, joissa ei ollut yhtään et-oppilasta. Nykyään sellaisia kouluja ei enää ole.

Et-oppilaiden määrät ovat kasvaneet erityisesti alemmilla luokilla.

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

– Alimmilla luokilla et-oppilaiden suhteelliset osuudet ovat suurimpia. Meillä koko koulun oppilaista reilu kymmenen prosenttia opiskelee elämänkatsomustietoa. Alimmilla luokilla osuus on 20 prosentin hujakoilla, kertoo Malmin peruskoulun rehtori Tomi Ojanen HS:lle.

Peruskoulujen oppilasmäärä on Helsingissä kasvanut noin 3 000 oppilaalla tarkastelujakson aikana. Luvuissa ei ole mukana Helsingissä toimivien yksityisten ja valtion koulujen oppilaat.

Koko oppilasmäärään suhteutettuna et-oppilaita on eniten Suomenlinnan ala-asteella, Kallion ala-asteen koulussa ja Ressun peruskoulussa. Kärkikymmeniköstä löytyy myös esimerkiksi Arabian peruskoulu.

– Et-oppilaiden määrä kulkee käsi kädessä alueella kirkkoon kuuluvien määrän kanssa. Arabian peruskoulu sijaitsee Paavalin seurakunnan alueella, jossa kirkkoon kuulumisen prosentti on perinteisesti ollut alhainen, perusopetuksen aluepäällikkö Taina Tervonen toteaa.