Yhdysvaltain toiseksi suurin vähittäiskauppaketju Target on tehnyt merkittävän suunnanmuutoksen. Yhtiö ilmoitti lopettavansa monimuotoisuus-, tasa-arvo- ja osallisuustavoitteensa (DEI) sekä vetäytyvänsä yhteistyöstä LGBT-ryhmien kanssa.
Targetin tuore linjaus tarkoittaa kolmen vuoden DEI-tavoitteiden purkamista sekä ”Racial Equity Action and Change” (REACH) -aloitteen päättämistä vuoteen 2025 mennessä. Samalla yritys lopettaa kaikki ulkopuoliset monimuotoisuuteen liittyvät kyselyt, mukaan lukien LGBT-aktivistiryhmä Human Rights Campaignin (HRC) ylläpitämä Corporate Equality Index -arviointi.
”Keskitymme jatkossa liiketoiminnan kasvattamiseen ja siihen, että tiimimme, asiakkaamme ja yhteisömme voivat tuntea kuuluvansa joukkoon sitoutumisemme kautta inklusiivisuuteen,” Targetin virallisessa tiedotteessa todetaan.
Vetäytyminen Pride-tapahtumasta
Twin Cities Priden toiminnanjohtaja Andi Otto ilmaisi pettymyksensä päätökseen. ”Targetin johto on ollut meihin yhteydessä DEI-ohjelmien muutoksista. Selvitämme parhaillaan, mitä tämä tarkoittaa LGBTQ+-yhteisölle ja pitkälle yhteistyöllemme,” Otto kommentoi.
Kristilliset arvot ja kuluttajavaikuttaminen näkyvät muutoksessa
”Tämä on yksi merkittävimmistä takaiskuista woke-agendalle. Target, yksi näkyvimmistä LGBT-ideologian tukijoista, on nyt joutunut perääntymään kuluttajien painostuksen edessä,” totesi FRC:n edustaja Suzanne Bowdey.
Viime vuoden aikana useat suuret yritykset ovat vetäytyneet DEI- ja LGBT-aloitteistaan
Erityisesti Walmartin päätös lopettaa LGBT-tuotteiden myynti lapsille sekä irrottautuminen HRC:n Corporate Equality Indexistä on nähty merkkinä laajemmasta muutoksesta yritysmaailmassa.
Targetin päätös voi vaikuttaa laajemmin vähittäiskaupan suuntauksiin ja herättää keskustelua siitä, missä määrin suuryritysten tulisi sitoutua sosiaalisiin ja poliittisiin liikkeisiin. Aika näyttää, kuinka kuluttajat ja sijoittajat tähän käänteeseen reagoivat.
Lähteet: