Elämäntaito: Kun Pekka Simojoki väsyi ja aikoi lopettaa, salaperäinen puhelinsoitto sai jatkamaan – ”hän sanoi, että Jumala käski soittaa Simojoelle” Ihmisiä ja ilmiöitä: Britanniassa tehty kysely: Kristityt kokevat syrjintää ja vihamielisyyttä uskonsa vuoksi – konservatiiveilla tilanne pahin

Radikaali tulkinta Yksin Raamattu -periaatteesta kaatuu omaan mahdottomuutensa

 
Sormi lukee Raamattua.

Yksin Raamattu -periaate on herkkä väärinymmärryksille. KUVA: ISTOCK

Yksin Raamattu -periaate on hyvä ohjenuora kristityille ja kirkoille. Se on kuitenkin altis väärinymmärryksille.

Reformaatio eli uskonpuhdistus tunnetaan ”sola” eli ”yksin”-periaatteistaan. Pelastus on yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden. Näiden lisäksi uskonpuhdistajat opettivat: ”Yksin Raamattu” (Sola Scriptura).

Pelkät iskusanat ovat kuitenkin alttiita väärinymmärryksille. Siksi tulee määritellä, mitä käsitteillä tarkoitetaan. Hyvä määritelmä Yksin Raamattu -periaatteelle on tämä: ”Yksin Raamattu on erehtymätön auktoriteetti kirkon opille ja elämälle.”

Kirkkorekry neliöb. 11.-24.11.

Jokaisella sanalla on tässä paikkansa ja merkityksensä. Huomaa, että määritelmä ei sano: ”Raamattu on ainut auktoriteetti.” Jos Raamattu olisi ainut auktoriteetti, se tarkoittaisi, että meillä ei olisi mitään muita auktoriteetteja.

Uskonpuhdistajat, kuten Martti Luther, Philipp Melanchthon, Martin Chemnitz ja Jean Calvin eivät kuitenkaan hylänneet kaikkia auktoriteetteja, kuten varhaisen kirkon uskontunnustuksia tai kirkolliskokouksia. Esimerkiksi luterilaisia tunnustuskirjoja lukiessa voi pian huomata, että kirjoittajat vetoavat Raamatun lisäksi jatkuvasti myös kirkkoisiin.

Mutta me emme lue Raamattua irrallaan kirkon traditiosta ja uskontunnustuksesta.

Yksin Raamattu -periaate tarkoittaa sitä, että Raamattu on kaikkien muiden auktoriteettien yläpuolella. Toisin kuin Raamattu, muut auktoriteetit voivat myös erehtyä. Mutta me emme lue Raamattua irrallaan kirkon traditiosta ja uskontunnustuksesta.

Radikaalireformaatio hylkäsi muut auktoriteetit

Niin sanottu radikaalireformaatio meni pidemmälle kuin uskonpuhdistajat. Radikaalit hylkäsivät koko kristillisen tradition ja pyrkivät lukemaan Raamattua ”puhtaalta pöydältä”. Heidän ajatuksensa oli, että Kristuksen seurakunta oli poistunut maan päältä pian alkuseurakunnan jälkeen ja tullut takaisin vasta heidän kauttaan. Keskiajan kirkolla ei ollut heidän mukaansa mitään tekemistä Kristuksen seurakunnan kanssa.

Uskonpuhdistuksen päälinja, luterilaiset, reformoidut ja anglikaanit, kuitenkin näki uskonpuhdistuksen katolisen kirkon uudistusliikkeenä. He mielsivät itsensä varhaisen kirkon ja keskiajan kirkon jatkumona. Katoliseen kirkkoon oli kyllä pesiytynyt väärinkäytöksiä ja väärää opetusta, mutta se oli silti Kristuksen kirkko.

***

Lue, mitkä ovat Yksin Raamattu -periaatteen radikaalin tulkinnan kuusi ongelmaa Uuden Tien verkkolehdestä.

 
artikkelibanneri Uusi Tie